HUIZEN - Supermarktketen Lidl werkt met 19 leveranciers aan het verbeteren van de milieu-impact van groente en fruit. Concrete ambitie hierbij is dat leveranciers in 2020 producten leveren die minimaal voldoen aan de eisen van PlanetProof, biologisch of van een vergelijkbaar duurzaamheidsniveau niveau zijn. Uit een eerste voortgangsrapportage blijkt dat leveranciers ambitieus zijn en grote stappen zetten.
Uit de eerste rapportage van adviesbureau CLM blijkt dat 7 van de 19 leveranciers produceren volgens de normen van PlanetProof of biologisch. De andere leveranciers werken met CLM op basis van een eigen landbouwplan aan de thema’s: gewasbeschermingsmiddelen, mineralen, biodiversiteit, water en energie.
Initiatieven
“Door de goede samenwerking met onze leveranciers hebben we veel geleerd en inzicht gekregen in wat er in de sector speelt. We zien dat er volop initiatieven worden genomen om de milieu-impact van de teelt te verbeteren. We zijn tevreden met deze positieve resultaten en kunnen nu gerichter toewerken naar de doelstelling voor 2020 en daarmee onze klanten een nog duurzamer aanbod bieden.” aldus Marlijn Simons-Somhorst, manager duurzaamheid bij Lidl.
Plan
Lidl heeft in 2016 het initiatief genomen tot het plan ‘Duurzame inkoop: Groente en Fruit NL’ om samen met groente en fruit leveranciers stappen te zetten op het gebied van duurzame teelt. Alle leveranciers die groente en fruit van Hollandse bodem aan Lidl leveren hebben zich aan het plan gecommitteerd. De samenwerking is gebaseerd op lange termijn relaties, dialoog en een continue verbetercyclus. Adviesbureau CLM ondersteunt Lidl en de leveranciers bij het verduurzamings-proces.
Bron: Levensmiddelenkrant