AMSTERDAM – Marqt sleutelt aan de manier waarop het bedrijf communiceert met klanten. De ‘pure’ supermarktketen wil van haar elitaire imago af.
In een interview met Het Parool zegt algemeen directeur Meike Beeren: “Die elitaire indruk komt niet alleen door de prijs van de producten, er zit iets niet goed in onze uitleg, in de samenstelling van ons assortiment, in het winkelinterieur, waardoor die indruk ontstaat. Ons imago komt voort uit de manier waarop we onze winkels maken en de producten aanbieden."
H&M
Volgens Beeren hebben de winkels van Marqt een te luxe uitstraling. “Van architecten hebben we gevraagd een omgeving te maken die de schoonheid van eten ondersteunt. De architecten wilden met natuurlijke materialen werken, met zo min mogelijk meubilair, de plafonds openlaten. Volstrekt logisch, maar het beeld dat je krijgt is: luxe. Later leerde ik dat dat werkt voor kledingmerken als Zara en H&M, waar ze de goedkoopste producten in een chique omgeving leggen. Bij ons heeft dat juist een tegengesteld effect."
Positief
Marqt moet in de jaargang 2014/2015 winstgevend worden, zegt Beeren. Komende maand openen er weer twee nieuwe winkels in Amsterdam, in de Linnaeusstraat en de Bilderdijkstraat. “Alle winkels dragen positief bij aan ons resultaat. Om onderaan de streep geld te verdienen, hebben we dus meer winkels nodig. Ik denk dat we nu tegen twaalf maanden aankijken waarin we het nulpunt bereiken en zelf kunnen investeren in verdere groei."
Bron: Levensmiddelenkrant