Metamorfose voor Jumbo Kooistra in Bolsward

BOLSWARD - REPORTAGE - Het paradepaardje van Jumbo Kooistra is omgebouwd. De winkel in Bolsward heeft een complete metamorfose ondergaan. Vader Yke en zoon Erik Kooistra willen op deze manier nog beter inspelen op de wensen van de klant. “De fysieke winkel blijft wel, maar je moet met de opkomst van online écht iets toevoegen.”

Met verse sushi, een speciale bierwand en zelfs een aparte ‘belevingswereld’ naast de supermarkt, denkt Erik Kooistra deze toevoeging wel te bieden. Levensmiddelenkrant bracht een bezoek aan de nieuwe winkel en sprak met de enthousiaste
ondernemer.

De winkel is in tweeënhalve week compleet veranderd. Was het nodig?
“Dat was het zeker. In 2003 zijn wij hier Jumbo geworden, dus dan is het wel eens nodig. We hebben alles eruit gehaald. De vloer, het plafond, alles. Het was heel spannend of we het wel af konden krijgen, maar het is gelukt. De supermarkt heeft nu een vvo van 2400 vierkante meter. Er is 250 vierkante meter bijgekomen. Het lijkt echter of er veel meer bij is gekomen,
omdat alles veel ruimer is opgesteld.”

Wat is er veranderd sinds 2003?
“We waren destijds de eerste Jumbo in de regio. Hiervoor waren we altijd ‘gewoon’ Kooistra. We wilden toen eerst SuperCoop worden, maar dat liep op niets uit. Daarom klopten we bij Jumbo aan. Onze beste beslissing. Eerst zei iedereen nog wel: Jumbo, wat moet je daar nu mee? Dat is een spelletjesmerk! Nu doet het overgrote deel van de Friezen boodschappen bij Jumbo.”

De winkel heeft de uitstraling van een Jumbo Foodmarkt. Waarom?
“Dat is toch waar het straks naartoe gaat. Het is jammer dat we net te vroeg waren voor La Place. Ik had daar graag elementen van aan mijn winkel toegevoegd. Ik kon de verbouwing waarover we al meer dan vier jaar praten, echter niet
nog eens uitstellen. Reden daarvoor is ook dat het toeristenseizoen dadelijk weer begint. In het pinksterweekend is het hier stervensdruk met toeristen. Die fietsen, steppen of roeien dan de Elfstedentocht. Dan moet alles af zijn om te knallen.”

Toch is het geen Foodmarkt.
“Nee, we hebben er bewust voor gekozen om niet die vijf gaarkeukens in de winkel te plaatsen. Horeca is een heel ander spel dan de retailtak. Bovendien hebben wij hier drie grote Chinese restaurants in Bolsward zitten. Wat moet je dan nog met een
Aziatische keuken in de supermarkt? Het moet echt Jumbo Kooistra blijven. Je moet naar je regio kijken.”

Er zijn wel diverse elementen uit de Foodmarkt toegevoegd.
“Wij maken ter plekke verse sushi en we verkopen vers gebakken kibbeling en gegrilde kip. Ook verkopen we oesters uit de Waddenzee. Dat is wel bijzonder.”

Is daar wel een markt voor in Bolsward?
“Dat denk ik wel. Die markt moet je creëren. Tot nu toe was Leeuwarden de enige plek in de buurt waar mensen verse sushi konden krijgen. Dat is dertig kilometer hier vandaan. Klanten zijn dan ook al enorm enthousiast over dit concept. Bovendien is het voor de toeristen ook een mooie aanvulling.”

Naast de compleet vernieuwde winkel opent Kooistra woensdag ook nog een ‘belevingswereld’ naast de supermarkt. In Tsjoch&Mear kan de klant onder meer terecht voor vers gebrande koffie, ijs en een slijterij. Lees meer in de nieuwste uitgave van Levensmiddelenkrant. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan.
 

Bron: Levensmiddelenkrant

voorkant-a900x525.jpg