AMSTERDAM – Volgens milieuorganisatie Mighty Earth is Albert Heijn de eerste supermarkt ter wereld die zijn methaanuitstoot openbaar maakt. De organisatie meldt dat AH de duurzaamheidsrapportage 2024 in stilte heeft aangepast met een schatting van de methaanuitstoot als percentage van de Scope 3-emissies.
Op pagina 118 van de duurzaamheidsrapportage 2024 is te lezen dat van de totale Scope 3-emissies, die wordt veroorzaakt door ketenpartners zoals boeren en transport, 14% bestaat uit methaan. Er staat wel bij dat het een schatting is die is “gebaseerd op secundaire en een procentuele benadering van de methaanemissies uit de landbouw en afvalverwerking”.
Doorbraak
Toch is dit volgens Mighty Earth een belangrijke doorbraak. De milieuorganisatie vraagt de supermarkten al langer om de methaanuitstoot te verminderen. "Supermarkten hebben ons jarenlang verteld dat het te ingewikkeld is om methaanuitstoot in kaart te brengen”, zegt Jurjen de Waal, directeur van Mighty Earth Nederland. “Maar Albert Heijn laat nu zien dat het wel kan. Het terugdringen van methaan is een van de snelste en goedkoopste manieren om de opwarming van de aarde te beperken. Methaan is op korte termijn ruim 80 keer zo krachtig als CO₂ over een periode van 20 jaar. Transparant zijn over de uitstoot is een noodzakelijke eerste stap voor een reductieplan. Hoewel dit een doorbraak is, zullen ook de andere merken van Ahold Delhaize dit voorbeeld moeten volgen. Onze analyse laat zien dat bijna de helft van Ahold Delhaize’s methaanuitstoot afkomstig is van hun Amerikaanse merken. Zonder snelle actie daar, zal Ahold Delhaize zijn eigen klimaatdoelen niet kunnen halen."
Bron: Levensmiddelenkrant