VEGHEL- Jumbo voert met behulp van een lasertechniek deze zomer bij enkele biologische producten een natuurlijk etiket in.
Deze zomer voert Jumbo op drie biologische AGF-producten, gember, flespompoen en courgette, een zogenoemd ‘natuurlijk etiket’ in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale lasertechniek. Dankzij deze methode is het mogelijk de aanduiding ‘biologisch product’ te tonen zonder gebruik te maken van verpakkingsmateriaal. Vanzelfsprekend heeft deze bewerking geen invloed op smaak, geur of houdbaarheid. Momenteel bekijkt Jumbo welke andere biologische AGF-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering.
PlanetProof
Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Jumbo heeft met Greenpeace afgesproken ernaar te streven dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Het PlanetProof logo is nu terug te zien op onder meer bleekselderij, Tommies snoeptomaatjes, komkommer en paprika in emmer. Binnenkort volgen ook de uien. In de toekomst zijn alle telers van Jumbo gecertificeerd en zal het logo op zoveel mogelijk producten zichtbaar zijn.
Hoeveelheid
Bovendien begint Jumbo met het vermelden van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen. Zo wordt er bijvoorbeeld op een verpakking van panklare groenten duidelijk zichtbaar vermeld wat de portiegroottes zijn en dat een portie van 200 gram 80% is van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag.
Bron: Levensmiddelenkrant