1003393_23-2025_M5600-GardenSummerParty-0084-Vari-Detail-.jpg Zonnig weer en vrije tijd, dat nodigt uit tot barbecues met vrienden, zo stelt Wijnand Simons van Aldi.

‘Ready-to-drink mixdrankjes en hard seltzers zijn populair’

CULEMBORG – De zomer komt eraan en dat betekent voor retailend Nederland dat het assortiment langzaam wordt aangepast: meer makkelijke maaltijden en verfrissende drankjes. Hoe gaat Aldi daar als discounter mee om en wanneer begint de verschuiving in aankopen naar zomerse producten? We vroegen het Wijnand Simons, manager external communication bij Aldi.

Lisa van der Linden |

Trends komen en gaan, het is voor retailers daarom continu afwegen waar ze in meegaan en waar niet. Aan de andere kant verandert het consumentengedrag ook voortdurend. Gelukkig is daarin één ding zeker: de seizoenen zijn bepalend voor de aankopen van consumenten. Nu de zomer eraan komt, staat Aldi in de startblokken om de lekkerste producten en inspiratie te bieden. Simons vertelt over de aanpak van deze formule.

Hoe zouden jullie zomers genieten omschrijven?
“De zomer is een tijd waarin mensen genieten van het leven buiten, met lange, lichte dagen, zonnig weer en veel vrije tijd. Dit nodigt uit tot barbecues met vrienden, picknicks in het park en lekker ontspannen met een verfrissend drankje in de tuin, op het strand of terras.”

iStock-1333075831.jpg Lekker borrelen met kaas, olijven en andere tapas-producten.

Op welke manier zien we dat terug in jullie winkels?
“In de winkels besteden wij aandacht aan zomerse producten, zowel in food als non-food. Dit doen we onder andere met displays en eilanden met seizoensgebonden producten.”

Hoe passen jullie het assortiment aan op het thema zomers genieten?
“In onze winkels en marketingkanalen besteden we extra aandacht aan zomers genieten met ons uitgebreide barbecueassortiment, makkelijk te bereiden verse producten als salades, snacks en tapas, zomerse groenten en fruit. Verder hebben we natuurlijk zomerse wijnen, goed getest door de Grote Hamersma, en drankjes als ice tea en mixdrankjes, waaronder onze prijswinnende passionfruit-martini. Ook met ons non-foodassortiment spelen we in op de zomer, met tuinproducten als tuinaarde, buitenplanten en -potten en verrassende artikelen voor een summerparty in de tuin of het park.”

iStock-2149235145.jpg Een aangename temperatuur en een lekker zonnetje: ideaal weer voor een picknick.

Welke trends zien jullie op het gebied van zomers genieten?
“Consumenten zoeken steeds meer naar eenvoudige, snelle maaltijdopties die toch lekker en voedzaam zijn. Op onze socialmediakanalen delen we veel zomerse recepten. Van een heerlijke watermeloensalade met munt en feta, tot een Griekse salade, alles kun je bij Aldi halen. Er is een groeiende trend om samen met vrienden en familie te genieten van maaltijden, of het nu gaat om barbecueën, een goede picknick of een aangeklede borrel met lekkere tapas. Daarnaast zijn ready-to-drink mixdrankjes en hard seltzers onverminderd populair. En het favoriete bier van velen is ons eigen Schultenbräu, in diverse varianten.”

Zien jullie een verschuiving in aankopen, vanaf welke periode? En welke producten verkoop je minder?
“Er is vaak een verschuiving in aankopen wanneer het weer warmer wordt en de dagen langer. Meestal rond mei-juni. Producten zoals salades, tapas, BBQ-vlees, lekkere sauzen, humus, snoepgroenten en verfrissende drankjes zijn dan populair. Maar ook ons versgebakken stokbrood of andere broodjes doen het goed. Winterse producten zoals stoofpotten en zware maaltijden gaan vanzelfsprekend minder langs de kassa.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.