FY22_UK_Bacardi_RTD_Mojito Mango_250ml_A _4.png

Partnercontent

Nederland trendsettend op het gebied van kant-en-klare cocktails

ROTTERDAM – Rotatie, rotatie, rotatie! Wat locatie is voor de vastgoedsector is rotatie voor de fabrikant. En met de omloopsnelheid van premixen in blik zit het helemaal goed, vertelt Merlijn van de Ven, sales director bij BacardiMartini Nederland. Hij ziet oude én nieuwe smaken alle records breken. De consument vindt de kant-en-klare cocktails geweldig, vanwege de smaken en het gemak. Het gaat alleen zó goed met de categorie Ready-to-Drink, dat-ie uit z’n jasje is gegroeid. Een plank erbij dan maar, als in het voorjaar weer nieuwe introducties het schap mogen bevolken?

Renée Salome |

“20 jaar geleden waren breezers een enorme hit. Daarna zijn ze een tijdje verdwenen. En nu komt de trend van premixdranken weer helemaal terug. De breezers roteren zelfs beter dan ooit!” Het geeft wel aan hoe snel de categorie zich aan het ontwikkelen is, wil Merlijn van de Ven maar zeggen. Hij is sales director bij Bacardi-Martini Nederland, dat al jaren een grote rol speelt in de vrijetijdsbesteding van menig Nederlander. Want met een Baco, Piña Colada of Margarita in de hand heb je meteen de juiste sfeer te pakken. Dat snappen ze bij Bacardi als geen ander en dus doen ze er alles aan om de consument van nu – gek op convenience – van de lekkerste cocktails en premixen te voorzien. En dat gaat als een tierelier. De segmenten Ready-toDrink (RTD) en Ready-to-Serve (RTS) – samen ook wel ready to enjoy genoemd – hebben in no time Nederland, Europa en de wereld veroverd. Van de Ven heeft de cijfers om het te bewijzen: het gaat in ons land om een behoorlijke toename van 26 procent. Voor Bacardi zelf geldt dat de verkoop van de blikjes en flesjes met kant-en-klare cocktails met 42 procent gegroeid is in de afgelopen jaren. Of, zoals Van de Ven het verwoordt: “Het is niet aan te slepen!”

Makkelijk meenemen
Hoe verklaart Van de Ven de populariteit van de categorie RTD? “Allereerst zijn cocktails overal enorm in populariteit toegenomen. En toen kwam daar Covid-19 bij. Door de sluiting van de horeca zochten consumenten naar manieren om het thuis gezellig te maken. In plaats van een biertje of wijntje werd massaal gekozen voor cocktails, want die maken overal een feestje van. Daarbovenop kwam de hang naar convenience. Zelf mixen vinden veel mensen lastig, onze kant-en-klare cocktails voorzien dus echt in een behoefte. Het is natuurlijk ook wel heel makkelijk mee te nemen naar het park, een feestje of barbecue!”
Daarnaast hebben hard seltzers de categorie opengetrokken, zegt Van de Ven. Hard seltzer is een hele mooie toevoeging aan het RTD-schap die veel aandacht heeft gekregen en ook door retailers is omarmd”, legt Van de Ven uit.

Uit z’n jasje gegroeid
De sales director ziet dat retailers ook de kant-en-klare cocktails omarmen en dat er steeds meer schapruimte voor wordt vrijgemaakt. Maar wat hem betreft zit er nog veel meer in. “De categorie groeit uit zijn jasje. Nederland is binnen Europa een van de grootste markten voor het segment Ready-toEnjoy en we verwachten de komende jaren te blijven groeien, met 15 tot 20 procent per jaar. We werken daar ook hard aan. Zo blijven we innoveren want we weten: met nieuwe producten en nieuwe smaken blijven we klanten naar de categorie trekken.”
Een mooi voorbeeld daarvan is de introductie van Bacardi Limon & Lemonade, een van de meest succesvolle innovaties ooit van het drankenmerk. Nog niet zo lang geleden geïntroduceerd en nu al in de top 5 van best roterende premixen in Nederland, aldus Van de Ven.
Van nog recenter datum zijn de introducties van Piña Colada en Mango Mojito in blik. “In april van dit jaar lanceerden we de Mango Mojito en die is nu, nog geen half jaar later, al een grote hit. Hij is zo binnen komen denderen in onze top tien van rotaties. Al onze introducties slaan aan, dit geldt voor alle dranken die we in blik uitbrengen. We kunnen alleen maar concluderen dat de consument het graag wil hebben. Dat is mooi, want waar doen we het anders voor? De consument staat natuurlijk centraal”, zegt Van de Ven.

Leuker en gezelliger
Er staan weer nieuwe introducties voor de deur om door de consument ontdekt en door de retailer omarmd te worden. Zo is daar binnenkort de Sunset Punch. Een rumcocktail in blik met bloedsinaasappel, limoen en een tikje gember. “Alsof we de zon hebben ingeblikt”, verzucht Van de Ven. Hij heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe smaak, niet in de laatste plaats omdat het blik oranje is.
“Ik denk dat Nederlanders dit heel graag gaan kopen. Koningsdag en alle sporttoernooien worden er straks alleen maar leuker en gezelliger op!”, zegt Van de Ven lachend.
Een andere nieuweling is een Margarita in blik. Aan de basis van deze populaire cocktail ligt tequila. Van de Ven: “In Amerika zijn tequilacocktails allang trending, met de Margarita en Paloma als grote aanjagers. In de horeca zien we de populariteit van tequilacocktails al groeien, nu trekken we die trend door naar de supermarkt.” Het tequilamerk Cazadores, onderdeel van Bacardi Limited, staat aan de basis van deze premix, die verder smaken van sinaasappel en limoen heeft. Van de Ven heeft ‘m net voor het eerst geproefd en is laaiend enthousiast. “Heerlijk, dat frisse van limoen en dat kleine zoetje. Je waant je op een mooi wit strand in Zuid-Amerika”, schetst hij beeldend. Beide nieuwe dranken komen in het voorjaar op de markt.

"Cocktails in blik zijn niet meer aan te slepen!"

Toegankelijk
Een nieuwe introductie uitbrengen is altijd spannend, maar hoe houd je er vertrouwen in als het economisch even minder gaat? Hoe enthousiast ze ook zijn, als de portemonnee leeg is maken consumenten andere keuzes. “We merken inderdaad dat consumenten minder te besteden hebben, maar we zien ook dat ze nog steeds veel horeca en festivals bezoeken. Dus ze doen nog wel wat ze leuk vinden, maar niet meer zo vaak. Of niet meer alles. En cocktails doen het nog steeds heel goed”, zegt Van de Ven. Hij vervolgt: “Iedere bedreiging biedt ook weer kansen en dat zie je zeker ook terug bij de categorie RTD. Het is een heel toegankelijke categorie, en in verhouding best betaalbaar. Consumenten kiezen nu wellicht voor een blikje in plaats van een fles.

Impulsproduct
De verkrijgbaarheid van deze categorie is ook heel groot: je vindt de blikjes op allerlei locaties, vaak ook gekoeld. Het blijft een impulsproduct. En er zijn fans in elke denkbare groep te vinden: man en vrouw, jong en oud, uitbundig feestend of gewoon op de bank. Nederland is het grootste RTD-land in Europa, nergens anders in ons continent zijn zoveel liefhebbers te vinden! In Nederland wordt de trend gezet. We kunnen er niet omheen: de consument vraagt om deze producten en wij spelen in op de vraag.”

Brede basis
Hoe kunnen retailers op de hogesnelheidstrein springen die RTD heet? Van de Ven heeft wel wat ideeën. “Het is allereerst belangrijk dat de basis op orde is. Die bepaal je gemakkelijk door te zien welke blikjes de beste rotatiecijfers hebben. En die kun je dan aftoppen met innovaties. Maar weet je wat het is? Dit is een impulscategorie bij uitstek; als het er staat, dan is de consument bereid het te proberen.” Met verschillende activaties in de winkel vergroot je het bereik ook nog eens. Helemaal als je een koelkast neerzet, want cold is sold .”
Als het over de basis gaat weet Van de Ven direct te vermelden welk blik er zeker moet staan – en in grote hoeveelheden ook. “Bacardi & Cola gaat al jaren als een malle, maar roteert nu meer dan ooit. En Bacardi Limon & Lemonade is nu al niet meer weg te denken uit het schap. Het is een van de best roterende blikken in heel Nederland. Maar de basis is nog vele malen breder, want ook de blikjes van William Lawson’s – premixen met een whiskybasis – en bijvoorbeeld Bombay Sapphire Gin & Tonic – waarbij gin aan de basis van de mix staat – mogen niet ontbreken in het RTD-schap”, zet Van de Ven uiteen.
Een brede, solide basis en daarbovenop steeds weer nieuwe introducties, geen wonder dat Van de Ven ziet dat het jasje van de categorie niet meer past. Hij heeft de schapruimte zien groeien in de afgelopen tijd, maar het huis moet worden uitgebreid. Wat hem betreft, komt er nog een verdieping bovenop het huis. En nog een. En dan nog een. Aan de consument zal het niet liggen, die is er klaar voor.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.