gvo-230829-312.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant

Onderzoek

NIQ: Recordomzet voor supermarkten in 2023

AMSTELVEEN – De omzet van de Nederlandse supermarkten is vorig jaar voor het eerst boven de 50 miljard euro uitgekomen. Het totaal kwam uit op 50,1 miljard euro, meldt consumenteninformatiebedrijf NIQ. Het overgrote deel van de 7,6% stijging kwam voort uit de prijsstijgingen door de gestegen energie- en andere kosten.

Redactie |

De prijzen stegen in 2023 met gemiddeld 9,7%. Daar staat een volumedaling van 3% tegenover. Vooral in de categorieën tabak, suiker en snoep waren de prijsstijgingen het hoogst. Met Pasen en Kerst werden er in de supermarkten ook recordomzetten gehaald volgens NIQ. De Paasomzet kwam voor het eerst uit boven de 1 miljard euro en met Kerst werd er 1,3 miljard omgezet. De omzetten kwamen daarmee hoger uit dan de corona-pieken.

Huismerken
Met de prijsstijgingen stapten consumenten in grote getale over naar huismerken. Het aandeel daarvan in de omzet kwam in 2023 uit op 45,9%. Ondanks dat eind vorig jaar de prijzen minder hard stegen, bleef het aandeel huismerken wel groeien.

Voor dit jaar verwacht NIQ dat een aantal overheidsmaatregelen impact zullen hebben op de supermarktomzet. Grootse invloed zal het verbod op tabaksverkoop hebben op 1 juli. Het omzetaandeel daarvan is rond de 2,8% en die zal voor een groot deel verdwijnen. Aan de nadere kant is het verhogen van de verbruiksbelasting op frisdranken, siropen, sappen en alcohol vrij bier weer een omzetverhoger. De accijnsverhoging op alcoholhoudende dranken en bier zal ook omzetverhogend werken, maar dat zal niet genoeg zijn om het omzetverlies van tabak op te vangen.

NielsenIQ-Vrijgave-Marktaandelen 2022-2023.jpg

Bron: Levensmiddelenkrant