DEN HAAG – De omzet van winkels in voedings- en genotsmiddelen blijft stijgen. In oktober groeide de omzet met 3,2%. De omzet voor de hele detailhandel kwam 3,1% hoger uit dan in oktober 2024. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gepubliceerd.
De omzetstijging in de foodsector komt niet uit hogere verkoopvolumes. Die daalde met 0,4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat houdt in dat de stijging in omzet voor het overgrote deel veroorzaakt wordt door prijsstijgingen. De speciaalzaken hebben ook in oktober weer veel terrein verloren in de omzet. Supermarkten zagen de omzet stijgen met 3,7% tegenover 0,1% bij de speciaalzaken.
Non-food
De omzet van winkels in schoenen en lederwaren was hoger dan een jaar eerder. Ook winkels in meubels en woninginrichting, drogisterijen, winkels in recreatieartikelen, kledingwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) boekten in oktober 2025 meer omzet dan in oktober 2024. De omzet van winkels in consumentenelektronica lag in oktober 2025 lager dan in dezelfde maand een jaar eerder.
Online
In Nederland blijft de omzet van online hard stijgen, hoewel er wel een lichte daling is. Met 4,8% meer omzet mogen de onlinewinkels niet klagen. De echte webwinkels, die verkoop via internet als hoofdactiviteit hebben, zijn in oktober ingehaald door de multichannelers. Daar was de omzet meer dan 5% hoger en bij de echte webwinkels bleef die steken op 4,7%.
Bron: Levensmiddelenkrant