kitkat-paper-feed5.jpg

Papieren wikkels voor Mars en KitKat

MELBOURNE – Nestlé en Mars Wrigley Australia staan op het punt om papieren verpakkingen te lanceren voor hun iconische chocolade- en snoepmerken. Volgens Bobby Verghese, consumer analist van GlobalData, zal dit de ‘papierificatie’ van snoepverpakkingen teweeg brengen in Australië en zelfs in de Aziatisch-Pacifische regio. Papier- en kartonverpakkingen zullen de dominantie van flexibele plastic verpakkingen uitdagen, zegt data- en analysebedrijf GlobalData.

Gerard van Oosbree |

“Op dit moment bedraagt het aandeel van papier en karton als verpakkingsmateriaal voor snoep iets meer dan 10 procent. Plastic verpakkingen dragen nog voor meer dan driekwart bij in volume”, zegt Verghese. “Met overheden in de regio die enkelvoudig gebruik van plastic steeds meer willen voorkomen, en consumenten die meer ecologisch gaan denken, gaan snoepfabrikanten meer de kant op van duurzame verpakkingsmaterialen en een circulaire economie.”

Hoge eisen
Toch zijn er volgens de analist nog wel wat hordes te slechten. Zo moet het papier de inhoud kunnen beschermen voor de gehele houdbaarheidsduur. “Ook moet het aanvoelen en de functionaliteit hebben van plastic verpakkingen. Belangrijk is ook dat het de ontberingen van transport en logistiek doorstaat”, legt de analist uit. “En het moet aan strenge recycleregels voldoen om in de regio het Australian Recycling Label-logo te mogen voeren.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.