Formules

PLUS bereikt mijlpaal van 2 miljard euro

UTRECHT – Met de feestdagen nog voor de deur, bereikt PLUS dit weekend voor het eerst in de geschiedenis de mijlpaal van 2 miljard euro consumentenomzet. Algemeen directeur Jan Brouwer zegt stevig door te gaan met het nieuwe, in 2013 aangescherpte commerciële beleid.

Remco van der Meij |

Ondanks moeilijke marktomstandigheden groeit PLUS harder dan de markt en verwelkomt de supermarktketen meer en trouwere klanten. De ombouw van de PLUS supermarkten en het in 2013 aangescherpte commerciële beleid werpen nadrukkelijk haar vruchten af, stelt de supermarktketen in een persbericht. PLUS groeit daarmee harder dan de markt en verwacht 2014 af te sluiten met een autonome groei van meer dan 3 procent.

Beleid
Het in 2013 aangescherpte commerciële beleid werkt, zegt PLUS. Dit betreffen zowel initiatieven op het gebied van prijs, loyaliteit als assortiment. De keten hanteert scherpere actieprijzen, voert meer prijscampagnes en introduceerde nieuwe initiatieven zoals  ‘Europakkers’, ‘Nergens goedkoper’ en ‘Shop tot het op is’. Spaarcampagnes als Marvel Super Helden en Fontignac pannen vielen in de smaak bij de PLUS klant. Dat geldt ook voor het gratis boodschappenpakket waar nu voor kan worden gespaard.

Assortiment
Op het gebied van assortiment is onder andere het Rustiek brood nu overal verkrijgbaar bij de winkels van de formule en is een nieuwe afdeling Vleeswaren geïntroduceerd. PLUS zette daarnaast opnieuw stappen op het gebied van dierenwelzijn met een volledig assortiment rundvlees met het Beter Leven keurmerk 2-sterren van de Dierenbescherming.

Ombouw
De ombouwoperatie naar PLUS nieuwe generatie - ook wel bekend als PLUS Briljant - is in 2014 soepel verlopen, stelt de keten. Eind 2014 staat het aantal omgebouwde PLUS supermarkten op 156, ofwel ruim 60 procent van het totaal aantal winkels. Het tempo van de ombouw lag in 2014 wel iets onder de verwachting. PLUS ondernemers grijpen de ombouw namelijk vaak ook aan om de verkoopoppervlakte van hun winkel te optimaliseren en de uitstraling van het pand te verbeteren. In 2015 worden er nog 55 omgebouwd, waarna de laatste 40 winkels in 2016 volgen.

Meer klanten
De supermarktformule ontvangt meer klanten dan ooit, klanten komen vaker en zij worden steeds trouwer en besteden dus meer van hun boodschappeneuro bij de PLUS supermarkten. Daarnaast heeft PLUS de beste Supermarkt van het Jaar én de beste Buurtsupermarkt van het jaar in haar midden en werd PLUS opnieuw uitgeroepen tot beste wijnsupermarkt.

Brouwer
Het bedrijf ziet 2015 dan ook vol vertrouwen tegemoet. Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS: “We gaan door met de huidige strategie en de ombouw van alle winkels naar Briljant, aangevuld met e-commerce, het verder verbeteren van onze prijsperceptie en innovaties op de winkelvloer.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant

agf_plus-new.jpg