IMG_0911.jpg In 2027 rollen de koekjes weer uit de nieuwe bakkerij zoals ze 152 jaar lang uit de oude rolden. Foto: Punselie

Punselie klaar voor nieuwe start

GOUDA – De iconische koekjes van Punselie keren terug. Over ruim een jaar liggen ze weer in de winkels. Bijna precies een jaar geleden stopte de productie en sloot de oude fabriek in het hart van Gouda. De bakkerij, waar 152 jaar lang de koekjes werden gemaakt, moest wijken voor woningbouw.

Gerard van Oosbree |

Een jaar geleden spraken we mede-eigenaar Ronald Punselie en commercieel manager Vincent Koole over de sluiting en de plannen voor een herstart. Toen leek het erop dat de productie rond deze tijd weer zou beginnen bij een sociale werkplaats, maar dat liep anders. Begin oktober werd echter duidelijk dat de koekjes niet in de vergetelheid zullen raken. Liefhebbers van Punselie’s Stroopkoekjes, zoals ze officieel heten, moeten nog even geduld hebben: begin 2027 start de productie opnieuw op een nieuwe locatie met gloednieuwe machines.

Startkapitaal
Punselie maakte bekend via crowdfunding één miljoen euro te hebben opgehaald. “De sluiting vorig jaar heeft veel geld gekost, zo’n kwart miljoen euro”, vertelt Ronald Punselie. “Daardoor hadden we geen startkapitaal meer om de nieuwe productielijn te bestellen. Ik moest dus een financieringsprobleem oplossen. Om de totale projectfinanciering van negen miljoen euro rond te krijgen, moesten we zelf één miljoen euro inbrengen. Nu dat is gelukt, dienen we het projectplan in bij onze financiers in Zwitserland.”

Punselie heeft er vertrouwen in dat ook de rest van het benodigde geld beschikbaar komt. In de tussentijd heeft hij niet stilgezeten: de leveranciers zijn geselecteerd en benaderd. De bouwer van de productielijn, een bedrijf uit Oss, treedt op als hoofdaannemer. De ovens worden geleverd uit Duitsland. Waar de nieuwe fabriek precies komt, is nog niet bekend, maar dat kan volgens Punselie bij de sociale werkplaats in Gouda zijn.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

DSC01593.jpg Ronald Punselie in de oude bakkerij. Foto: Punselie

Terugkeren
Bij de sluiting een jaar geleden bezocht Punselie al zijn grote afnemers. Toen – en ook nu – kreeg hij van meerdere partijen mondelinge toezeggingen dat zij de koekjes opnieuw willen afnemen. "Ze geven geen garanties op papier, maar willen ons wel graag terug. Gelukkig hebben we jaren lange relaties met de diverse retailers en waren wij 44 jaar aan boord bij de KLM. We hebben ons vaste plekje in het schap. Het is en blijft een uniek koekje met een eigen uitstraling,” zegt Koole.

Dat het koekje geliefd blijft, blijkt ook uit de reacties op sociale media. Op Facebook en het nieuwe Instagram-account laten fans weten niet te kunnen wachten tot de koekjes weer verkrijgbaar zijn. Reacties als “Hé beste supermarkt, wil je ze weer in het assortiment opnemen?” of “KLM, ik neem aan dat ze er op mijn volgende vlucht weer zijn” worden volop gedeeld. Hun laatste bericht op Facebook werd door ruim 63.000 mensen gezien.

Allergenenvrij
Een van de redenen dat Punselie’s Stroopkoekjes zo populair zijn, is dat ze allergenenvrij zijn. “Het enige dat erin zit zijn gluten, en daar wil ik niet vanaf,” zegt Punselie. “Zonder dat zou het een heel ander koekje zijn. Het mooie is: we doen niets bijzonders. Er zit verder niets in. In het originele recept van mijn opa zaten bijvoorbeeld geen melk of dierlijke ingrediënten. Het enige dat ooit is veranderd, is dat ik ben overgestapt van sojalecithine naar zonnebloemlecithine. Verder is het recept altijd hetzelfde gebleven.”

Door die samenstelling mocht het koekje de afgelopen jaren ook het label Vega dragen. “Die tip kregen we van de Stichting Voedselallergie", vertelt Punselie. “Wij waren een van de eersten die dat logo voerden. Tegenwoordig staan er veel meer producten met dat label in de schappen, maar wij hoefden er niets voor aan te passen. We zijn altijd vega geweest. Omdat mensen dat niet verwachten, hebben we het erop gezet. Dat zagen we ook tijdens de fondsenwerving: leden van de Vegetariërsbond zijn enthousiast over het Punseliekoekje.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

IMG_0890.jpg De productielijn in de oude fabriek. Foto: Punselie

Overname
Of andere koekjesfabrikanten zich hebben gemeld om de productie over te nemen? “Dat gaat niet gebeuren", zegt Punselie beslist. “Vanwege de allergenen kan niemand zomaar onze lijn overnemen. Er is geen bakker die met een kleine investering een extra lijn kan plaatsen zonder risico op kruisbesmetting met melk of pinda’s – ingrediënten die in bijna alle koekjes voorkomen. Ze zouden een volledig nieuwe, schone lijn moeten bouwen, en dat kost net zoveel als onze huidige investering. Bovendien zitten de aandelen, merknaam en recepten van Punselie in een Stichting Erfgoed en kunnen deze niet verkocht worden

Duurzaam
De nieuwe fabriek biedt de kans om veel duurzamer te produceren en te verpakken. “Een van de grootste problemen in de oude fabriek was de korte houdbaarheid", legt Koole uit. “Naast certificering was dat een struikelblok, waardoor export niet mogelijk was. Het was bijna een vers product: vandaag gebakken, morgen gegeten. We leverden altijd binnen een week na het bakken aan onze klanten. In de nieuwe fabriek lossen we dat op. Zo worden we flexibeler en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor export en nieuwe afzetmarkten. Het koekje krijgt een langere houdbaarheid, en de verpakkingen worden gemaakt van duurzaam materiaal.”

Ronald Punselie kijkt uit naar de nieuwe productielocatie. Zodra de fabriek operationeel is en er een goede manager op zijn plek zit, doet hij een stap terug. “Op mijn leeftijd wil ik niet meer dagelijks overal verantwoordelijk voor zijn. Natuurlijk blijf ik wel adviseur van het bedrijf.” Koole vult aan dat hij zich richt op de commerciële kant en niet zelf de koekjes zal gaan bakken.

Vincent.jpg Commercieel manager Vincent Koole met de befaamde stroopkoekjes. Foto: Punselie

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops