DSC01058.JPG Foto's bij dit artikel: Archief Erik Hemmes

Formules

Boni en Nettorama: de fusie-visie van Erik Hemmes

NIEUWVEEN – Hoe goed passen Boni en Nettorama bij elkaar? Als we Nettorama-directeur Michel Mattheeuws moeten geloven dan hebben de ketens hetzelfde DNA en vullen ze elkaar aan. Levensmiddelenkrant vraagt retaildeskundige Erik Hemmes naar zijn visie op de fusie. Hij ziet juist verschillen op de winkelvloer die de ketens van elkaar onderscheidt en hij is erg benieuwd hoe de samenvoeging en de verbouwing van de Boni-winkels naar Nettorama zal gaan.

Gerard van Oosbree |

“Boni is de laatste jaren hard bezig om de formule te verbeteren”, zegt Hemmes. “Er zijn minstens drie versies in omloop en ze zijn steeds een verbetering op de voorgaande. Nettorama is een eenvoudige formule. Daar zetten ze de producten zelfs in dozen in de winkel. ‘Als de producten voordelig zijn, komt de klant vanzelf’ is hun filosofie. Die wijkt wel af van Boni”, zegt hij.

Stellingen
En als we naar de indeling en route van de winkels kijken. In hoeverre lijkt dat op elkaar? “De inrichting van de winkels is compleet anders”, vertelt Hemmes. “Bij Boni gebruiken ze magazijnstellingen, waar ze bij Nettorama echte winkelstellingen gebruiken. Ook is de presentatie anders. Zo zijn de kopstellingen bij Nettorama voller en zetten ze de fabrikantendisplays als ‘oortjes’ in bij de kopstellingen. In de gangpaden gebruiken ze vierkante bakken die vol zitten met producten. Bij Boni zijn het ronde draadijzeren bakken die eigenlijk te weinig producten bevatten. Wat gaan ze daarvan hergebruiken bij de verbouwingen?”

Franchiseslagers 
Een ander formuleverschil waarvan Hemmes zich afvraagt wat het lot gaat worden: de franchiseslagers in de Boni-winkels. “Wat gaat daar mee gebeuren? Hier is nog niets over gezegd terwijl het toch wel belangrijk is. Nettorama heeft een contract met vleesbedrijf Vion die de zorg over het vlees en de kaas op zich neemt. Dus blijven de slagers na de ombouw of wordt het Vion”, vraagt Hemmes zich af.

"Er zijn nog genoeg vragen die beantwoord moeten worden in de komende tijd"
DSC03400.JPG
DSC01803.JPG
DSC03431.JPG
DSC06177.JPG

Assortiment
De retaildeskundige ziet wel mogelijkheden tot groei. Volgens hem is de omzet per vierkante meter bij Boni ongeveer 30% lager dan bij Nettorama. “Als je dan de formule naar de meest succesvolle wijzigt zou je zeggen dat automatisch de omzet omhoog gaat. Zeker omdat ook de winstgevendheid bij Nettorama veel hoger is. Nu zit Boni niet altijd op A-locaties en hebben de winkels een gemiddelde vvo van 1000 vierkante meters. Bij Nettorama is dat gemiddeld 1300 vierkante meter. Toch had Hemmes altijd al het idee dat het assortiment bij Boni niet uitgebreid was, maar na het bekijken van schapfoto’s in zijn beeldarchief komt hij tot een andere conclusie. “Ik wilde weten hoeveel verschil er zit in het assortiment. Ik ben op de foto’s gaan tellen en was zeer verbaasd. Wat blijkt, het assortiment in een aantal categorieën is bij Nettorama nog kleiner dan bij Boni. Zo kwam ik bij de conserven bij Boni op 130 artikelen, bij Nettorama kwam ik niet verder dan 100. Bij de suikerwaren was het nog erger. Nettorama heeft ongeveer de helft van het aantal artikelen in het assortiment. Als je in de winkel loopt zie je dat niet, zo slim is de indeling bij Nettorama. Dat zegt alles over de uitstraling.”

Als laatste is Hemmes wel benieuwd naar het tijdspad van de ombouw. Eind vorig jaar heeft Boni nog acht winkels overgenomen uit de fusie van Plus en Coop. Die zijn dus net verbouwd. “Waar beginnen ze met ombouwen? Bij de meest rendabele vestigingen of doen ze dat per regio? Nettorama en Boni hebben het zelf over de komende jaren. En Boni is net begonnen met de introductie van zelfscan, iets wat Nettorama nog niet heeft. Gaat dat dan toch weer verdwijnen? Er zijn nog genoeg vragen die beantwoord moeten worden in de komende tijd.”  

Bron: Levensmiddelenkrant