DEN HAAG – Het sinterklaasfeest blijft populair onder Nederlanders. Dit jaar vieren meer Nederlanders Sinterklaas dan de jaren hiervoor. Dat meldt VBZ, de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door Peil.nl.
Zes op de tien Nederlanders viert volgens het onderzoek op 5 december het sinterklaasfeest. Het is daarmee een van de meest populaire tradities van ons land. In het oosten van het land wordt het nog vaker gevierd, door 63%. Vooral onder millennials speelt nostalgie een steeds grotere rol.
Lekkernijen
Een op de drie Nederlanders zegt strooigoed te kopen als lekkernij. Dat is de hoogste score sinds het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd in 2021. Onder jongeren koopt zelfs meer dan de helft strooigoed. De hogere prijzen zijn de voornaamste reden waarom chocoladeletters en -figuren minder worden gekocht. Slechts 14% koopt het, terwijl het vorig jaar nog 17% was. Gevulde speculaas, amandelstaven en gewone speculaas zijn ook zeer in trek. Gevulde speculaas en amandelstaven zijn vooral bij 45-plussers populair.
Ook voor het sinterklaasfeest grijpen Nederlanders steeds vaker naar huismerkproducten. Het zijn vooral consumenten met een kleine beurs die letten op de centen. Door de hogere prijzen wordt er ook beter op aanbiedingen gelet. Duurzaamheid is dan minder belangrijk en een meerderheid is niet bereid hiervoor meer te betalen.
Bron: Levensmiddelenkrant