DEN HAAG - UPDATE - Slavinken uit de supermarkt zijn vaak te vet, te zout en soms zelfs bedorven. Dat constateert de Consumentenbond na analyse van vijftien slavinken voor de Consumentengids van maart. Lidl scoorde het slechtst, de slavink van de discounter kreeg een 2,5.
Zelfs de best scorende slavink van Hoogvliet haalt maar een krappe voldoende (5,6). De Oldenburger slavink van Lidl eindigt onderaan met een 2,5. Uit microbiologische metingen bleek dat één derde van de onderzochte slavinken op dag van uiterste houdbaarheid zoveel bacteriën bevatte dat de kwaliteit op zijn minst bedenkelijk is. Zes waren duidelijk bedorven, waaronder slavinken van Ekoplaza en Dirk (bio). Van veel slavinken is de kwaliteit niet meer goed op de 'te gebruiken tot'-datum, en soms op de dag van aankoop al niet meer.
Vet
De Consumentenbond beoordeelde de slavinken op versheid, vet, zout, dierenwelzijn en het etiket. Alleen de Hollandse Bio slavinken van Ekoplaza scoren redelijk op vetgehalte, alle andere vinken krijgen hiervoor het testoordeel matig tot slecht. Opvallend is dat de vetste slavink, van Plus, zo'n 10 gram meer vet bevat dan op het etiket staat aangegeven. In de Ekoplaza slavink zit juist 10 gram minder dan het etiket vermeldt.
Slavinken zijn behalve vet ook vaak erg zout. De zoutste slavinken bevatten meer dan 2 gram zout, waarmee consumenten al een derde binnenkrijgen van de dagelijkse maximale hoeveelheid zout dat volgens de Gezondheidsraad aanvaardbaar is.
Reactie
De negatieve uitslag voor Lidl is opvallend, omdat de discounter vaak juist heel hoog scoort in dergelijke testen. Lidl-woordvoerder Christine Braun laat in een reactie weten niet blij te zijn met de uitslag en meteen actie te ondernemen. "We zijn meteen met elkaar om tafel gaan zitten. We betreuren het dat onze slavink zo slecht uit de test komt en zullen het product daarom ook gaan herontwikkelen. Bij Lidl testen we onze producten overigens zelf ook altijd en de slavink kwam tot nu toe goed uit onze testen. Wij kunnen niet inzien of onze manier van testen hetzelfde is als die van de Consumentenbond, maar onze producten mogen nooit zo'n laag cijfers krijgen in een dergelijk onderzoek en daarom moet er wat veranderen", aldus Braun.
Bron: Consumentenbond