Bild 1 (1).jpg Spar artikelen met ‘einfach OHNE’-label. Foto: Spar Oostenrijk

Spar Oostenrijk gaat voor ‘less is more’

SALZBURG - Meer dan 830 producten van het merk Spar zijn voorzien van het ‘einfach OHNE’-logo en elke week komen er meer bij. Dit logo wordt gebruikt om Spar-producten te etiketteren die geen conserveringsmiddelen, smaakversterkers, smaak- of kleurstoffen bevatten.

Kim Schoonman |

“We richten ons waar mogelijk op puur natuur en kunnen nu al 830 producten labelen met het ‘gewoon zonder’-logo. Voedingsmiddelen moeten praktisch, plezierig en veilig zijn, zonder in te boeten aan authenticiteit, genot en kwaliteit. Daarom hebben additieven ook hun rechtmatige plaats, daar waar het zinvol is, bijvoorbeeld vanwege de houdbaarheid”, benadrukt Sparbestuurslid Markus Kaser.

Duidelijke trend, weinig ruimte
In voeding is er een duidelijke trend te zien naar natuurlijke producten met weinig toevoegingen. Dit blijkt uit een recente studie van Marketagent in opdracht van Spar onder duizend respondenten.
“Vanwege wettelijke vereisten of de beperkte ruimte op de verpakking kan niet elk van onze artikelen dienovereenkomstig worden geëtiketteerd – zelfs als het artikel aan de criteria voldoet”, legt Kaser uit.

Minder additieven, meer smaak
Spar controleert regelmatig of additieven nodig zijn in producten. Dat geldt voor zowel nieuw als bestaand assortiment. Producten worden voortdurend herzien en ingrediënten worden kritisch onderzocht. Nieuwere technologische productieprocessen, zoals warm afvullen, pasteurisatie onder hoge druk of fermentatie, maken het mogelijk om af te zien van additieven en toch de hoogste productveiligheid en de beste smaak te garanderen. Als het gaat om nieuwe ontwikkelingen, is less is more, vindt Spar.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.