DEN HAAG - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Sterk fluctuerende grondstofprijzen spelen de komende jaren een steeds grotere rol in de prijsvorming van dagelijkse boodschappen, volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
Consumenten zullen “moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van FNLI.
Meest kwetsbaar
Producten die afhankelijk zijn van internationale markten, zoals koffie en cacao, zijn daarbij het kwetsbaarst. Dat komt volgens de organisatie deels door klimaatverandering, die de oogsten beïnvloedt. Daarnaast zorgen geopolitieke spanningen en logistieke uitdagingen ook voor onvoorspelbare transportkosten. Granen, de basis voor brood, pasta en ontbijtproducten, zijn volgens de organisatie ook gevoelig voor deze schommelingen.
Zuivel en vlees
De prijzen voor zuivel en vlees kunnen variëren door wisselende kosten voor veevoer, die weer afhankelijk zijn van wereldwijde graanmarkten. Volgens FNLI spelen bovendien nationale ontwikkelingen een rol. Door de stikstofdiscussie in Nederland en de uitkoopregeling voor boeren zal het aanbod krimpen.
Adema: “De sector toont zich veerkrachtig en innovatief, maar de druk op prijzen en marges blijft groot door stijgende kosten voor energie, belastingen en verpakkingen. Toch moeten we blijven investeren in duurzaamheid en innovatie in de hele keten, om te zorgen dat boodschappen betaalbaar blijven voor iedereen. Daarbij zullen we moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen. De voedingsmiddelenindustrie speelt een cruciale rol in het waarborgen van voedselzekerheid voor Nederland en het versterken van de economische weerbaarheid van ons land. Door te blijven investeren in innovatie en duurzame productie dragen bedrijven bij aan een robuuste en toekomstbestendige voedselvoorziening, die essentieel is voor gezondheid, energie- en circulaire transities en maatschappelijke stabiliteit.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops