Stichting Taalverdediging voert actie tegen AH

AMSTERDAM – De Stichting Taalverdediging gaat zaterdag in het Albert Heijn-filiaal op het Buik­slotermeerplein in Amsterdam actievoeren tegen de ‘taaldiscriminatie’ op de verpakkingen van EuroShopper.

Redactie |

De Stichting Taalverdediging vindt het niet juist dat de Engelse naam sinds november 2009 op de verpakking vaak in grote witte letters is te lezen, terwijl de Nederlandse naam klein is afgedrukt. Vooral mensen met een lager inkomen schaffen volgens bestuurslid Jan Heitmeijer producten van EuroShopper aan. Die zouden vaak geen Engels spreken. Ook is het winkelen volgens hem een stuk ongezelliger geworden. “Je moet voortdurend uitzoeken wat puffed wheat of pork hash is.” Het bevalt hem ook niet dat klanten vaak letterlijk door de knieën moeten om de kleine Nederlandse lettertjes te kunnen lezen. De producten van EuroShopper liggen namelijk meestal in de onderste schappen. De zegsvrouw van Albert Heijn zegt in een reactie dat de producten in verschillende Europese landen worden verkocht en dat de naam daardoor in verschillende talen op de verpakking staat. "We wilden één taal groter op de verpakking hebben voor een uniformer effect. Dat werd Engels." Volgens haar hebben de klanten daar geen probleem mee.

De stichting voert al sinds de invoering van de nieuwe verpakkingen actie. Zo worden klanten opgeroepen te dreigen met een boycot. Zaterdag staat de stichting bij het Albert Heijnfiliaal op het Buik­slotermeerplein in Amsterdam. Daar vragen ze klanten of zij weten wat almond flavoured rounds, big battenbergs en prawn crackers zijn. De reacties worden naar het hoofdkantoor gestuurd.

Bron: NRC

euroshopper_melba_toast_crackers-a840x630.jpg