KEULEN – De Duitse supermarktgroep Rewe heeft een nieuwe proteïnestrategie. Het doel van de strategie is om in 2035 voor de supermarktketens Rewe en Penny Deutschland het inkoopvolume van plantaardige producten te verhogen naar 60%. Vorig jaar lag het percentage daar nog op 54%.
Dat is anders dan in Nederland. Hier hebben alle supermarkten afgesproken dat in 2030 60% van de verkoop van alle proteïne plantaardig moet zijn. Rewe vraagt tevens om een nationaal proteïneplan in Duitsland dat de concurrentiepositie van de eigen landbouw moet versterken en klimaatdoelen ondersteunt. Uiteindelijk moet er een branchebrede norm komen voor de eiwitsplitsing.
Strategische pijlers
Naast de vraag om een nationaal proteïneplan heeft Rewe nog drie andere strategische pijlers. Het bedrijf gaat recepturen en ingrediënten 'verplantaardigen', met nadruk op smaak en uitbreiding van het assortiment. Het bedrijf steunt ook foodtech-startups om op deze manier nieuwe producten en technologieën te promoten. En als laatste pijler wil het bewuste voeding bevorderen door onder andere duidelijkere etikettering, gerichte aanbiedingen en een aantrekkelijk assortiment.
Politiek
Rewe vraagt ook nog een aantal zaken van de politiek, waaronder een zogenoemde roadmap, waarin een aantal elementen moet terugkomen. De supermarkt wil dat regel- en wetgeving simpeler en transparanter wordt, de investeringen in onderzoek en ontwikkeling worden verhoogd, de mogelijkheid om praktijkgericht te testen, de binnenlandse productie van plantaardige eiwitten wordt gestimuleerd en dat de btw op plantaardige dranken wordt verlaagd naar 7%.
Bron: Levensmiddelenkrant