gvo-230829-138.jpg

Supermarkten blijven achter bij speciaalzaken

DEN HAAG – Speciaalzaken in voedingsmiddelen lopen weer uit op de supermarkten. In april bleef de omzetstijging bij de supermarkten steken op een magere 1,8% ten opzichte van april 2024. De speciaalzaken zagen de omzet flink stijgen met 7,7%. In de hele foodsector daalde het verkoopvolume met 2,4%. Dit blijkt uit de omzetcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Redactie |

In maart lagen de omzetstijgingen van supermarkten en speciaalzaken vrijwel gelijk. Het leek er even op dat het tij weer was gekeerd ten gunste van de supermarkten en dat de rangorde weer zou worden hersteld. In het verleden steeg de omzet in de supermarkten namelijk veel harder dan bij de speciaalzaken. Sinds januari 2024 waren de rollen omgekeerd. Bij hogere prijzen lijken klanten vaker voor kwaliteit te kiezen.

In de hele detailhandel steeg de omzet met 4,2% met een stijging van het verkoopvolume van 1,7%. De non-foodsector zag de omzet stijgen met 5,2% tegenover de foodsector met een stijging van 2,5%. Online blijven de echte webwinkels nog steeds hard groeien met een omzetstijging van 7,0%. De zogenoemde multichannelers zagen in april de omzet dalen met maar liefst 4,0%.

Bron: Levensmiddelenkrant