WELWYN GARDEN – De Britse supermarktketen Tesco zag in het eerste halfjaar van 2025 de omzet groeien met iets meer dan 5% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024. Het bedrijf, met een marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk van 28%, zag ook de winst licht toenemen met 1,5% naar bijna 1,7 miljard pond.
De supermarkt doet het ook goed in onlineboodschappen. De verkoop steeg met 11,4% en het marktaandeel kwam uit op bijna 37%. De introductie van bezorging op dezelfde dag heeft hierin een groot aandeel gehad. Daarnaast is de snelle bezorgservice, Tesco Whoosh, met 59% gestegen door groei in aantal klanten en grootte van de boodschappenmandjes.
Daadkrachtig
Tesco is de grootste supermarktketen van het VK. Het marktaandeel is bijna het dubbele van de nummer twee, Sainsbury’s, die niet verder komt dan 16%. Ceo Ken Murphy is tevreden over de prestaties in het eerste halfjaar. “Onze winst in marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk is een bijzonder hoogtepunt en weerspiegelt de daadkrachtige maatregelen die we begin dit jaar hebben genomen om verder te investeren in waarde, kwaliteit en service. De verlenging van ons besparingsprogramma helpt de nieuwe inflatie van de bedrijfskosten, waaronder de gestegen kosten voor de nationale verzekering en andere wettelijke verplichtingen, te compenseren. De omzet is in al onze activiteiten gegroeid en de klanttevredenheidsscores zijn opnieuw verbeterd.”
Bron: Levensmiddelenkrant