Fabrikanten bakken.jpg Aanbieders die zich richten op het bakschap zijn het over één ding helemaal eens: smaak en genieten blijven het belangrijkst in deze categorie. Foto: Rosanne Wormgoor

Thuisbakken na corona verschuift van klassiekers naar TikTok-trends

NIEUWVEEN – Voor de special Bakken en Braden vroeg Levensmiddelenkrant verschillende fabrikanten om antwoord te geven op vragen omtrent het bakschap. Thema’s zoals corona, trends en de toekomst komen voorbij.

Rosanne Wormgoor |

Op het gebied van bakken valt het Dr. Oetker op dat meer consumenten sinds de coronaperiode lijken te experimenteren en openstaan voor nieuwe trends. “Waar tijdens de lockdowns vooral vertrouwde klassiekers zoals appeltaart en cake werden gebakken, zien we nu veel kortstondige TikTok-trends die leiden tot nieuwe producten en soms opvallende smaakcombinaties. Voorbeelden hiervan zijn de crompouce, Dubai chocolade, pistacheproducten, indulgence cookies en de proteïnetrend. Die laatste resulteert binnen de bakcategorie onder andere in een groeiende vraag naar kwarkcake.”

Piek
Sinds corona heeft het thuisbakgedrag een duidelijke verschuiving doorgemaakt, aldus Danerolles. “Tijdens de lockdown piekte het from-scratchbakken, maar in de periode daarna is een blijvende trend zichtbaar richting meer gemak, variatie en beleving in het bakschap, gedreven door de terugkeer naar werk, meer buitenshuisactiviteiten en tijdsdruk.”

Vier typen thuisbakkers
Flora Food Group zag tijdens corona eveneens een piek in thuisbakken, vooral in brood en zoetwaren. “Mensen zaten binnen en zochten naar hobby’s en activiteiten die zij thuis konden doen; daar is bakken zo’n activiteit van. We onderscheiden vier typen bakkers. De eerste is de prijsbewuste bakker: door prijsverhogingen zien we dat mensen in plaats van een kant-en-klare taart of cake te kopen vaker zelf bakken. Dat is veel goedkoper én daarnaast een hele mooie manier om een taart ‘iets eigens’ te geven. Type twee is de samenbakker: gezellig samen met (klein)kinderen of vrienden een taart bakken. Een gezellige bezigheid, met grote pieken in de schoolvakanties en tijdens regenachtige weekenden.
Daarnaast heb je nog de inclusieve bakker: allergenen spelen een steeds grotere rol. Er is bijna geen vriendengroep, familie of klas zonder allergieën. Er zijn heel veel mogelijkheden om lekkere taarten te maken die lactosevrij en/of glutenvrij zijn. En daarmee zet je wel iets op tafel wat voor iedereen lekker is. Met onze Blue Band Finesse 31%, een 100% plantaardig alternatief voor slagroom, bieden we consumenten een goede oplossing om heerlijke baksels op tafel te zetten waar ook mensen met dieetwensen of allergieën van kunnen genieten, zonder in te boeten op smaak. Het is zuivel- en lactosevrij, heeft een heerlijke romige smaak en is perfect opklopbaar.
Als type vier zien wij de ‘Heel Holland thuisbakker’: voor een steeds grotere groep is het bakken van taarten en cakes ook een soort van expressieve en creatieve uitlaatklep. Een manier om liefde en genegenheid te tonen aan je naasten en daarbij ook zelf te shinen.”

Vegan
Dr. Oetker heeft in de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om in te spelen op de trends. “Allereerst hebben we, waar mogelijk, suiker uit onze producten gehaald zonder concessies te doen aan smaak. Daarnaast hebben we diverse veganproducten geïntroduceerd, zoals veganbrownies, vegankwarktaart en veganmuffins. De verkoop van deze veganitems bleef echter achter, waardoor sommige producten weer uit het assortiment zijn gehaald. Op het gebied van proteïne zijn we momenteel weinig actief (met uitzondering van Koopmans Pannenkoeken), maar zoals hierboven beschreven zien we wel een sterke groei in de verkoop van onze kwarkcake, waarschijnlijk gedreven door de proteïnetrend.”

"Er is een blijvende trend zichtbaar richting meer gemak, variatie en beleving in het bakschap"

Hybride
Flora Food Group zet zich al jaren in om Nederlanders gezonder en lekkerder te laten eten. “Dit doen we onder andere met onze 100% plantaardige producten. Daarnaast hebben we dit jaar Becel met Roomboter gelanceerd, een hybrideproduct gemaakt met plantaardige oliën en roomboter. Becel met Roomboter combineert de volle smaak van roomboter met de plantaardige voordelen van Becel. Het is veelzijdig in gebruik en ook ideaal om mee te bakken: het biedt de perfecte balans tussen smaak en gezondheid. Zo bevat de Becel met Roomboterwikkel 30% minder verzadigd vet dan roomboter.”
Danerolles ziet de opkomst van plantaardig, proteïne en minder suiker als belangrijke consumententrends. “Tegelijkertijd draait het bij Danerolles om genieten en de beleving van gemakkelijk zelf lekkere croissants maken. Indulging is een belangrijke drijver en een blijvende trend”, zo meldt het bedrijf.

Kant-en-klare bakmixen
Hoe ziet het bakschap er over vijf jaar uit? Als het aan Flora Food Group ligt, zal het bakschap groeien en hybride, gezonder en inspirerender worden. “Naast de focus op kant-en-klare bakmixen komt er ook meer ruimte voor functionele ingrediënten (zoals vezels, proteïne, minder suiker) en plantaardige of hybridealternatieven.”

Smaak en genieten
Dr. Oetker zegt dat categorie uiteindelijk gewoon een ‘genietcategorie’ blijft. “Wanneer mensen gaan bakken, willen ze meestal niet inleveren op smaak. Producten met gezondheidsclaims (zoals minder suiker, minder vet of extra vezels) presteren daardoor vaak minder goed. Daarom is het onze verantwoordelijkheid als Dr. Oetker om de producten zo lekker mogelijk te houden, terwijl we achter de schermen blijven werken aan het verminderen van suiker, vet en andere niet-noodzakelijke ingrediënten, zonder dat de consument dit merkt. Smaak blijft voor ons altijd de hoogste prioriteit.”
Danerolles sluit af met de verwachting dat het bakschap over vijf jaar veel meer dan alleen een plek voor deeg en bakmixen is. “Het wordt een inspiratieschap waarin gemak, beleving en bewuste keuzes samenkomen. Meer ready-tocreate (kits), kleinere porties om waste te minimaliseren, plantaardig, minder suiker en meer vezelopties die net zo lekker zijn als het origineel. Smaak en genieten blijven leidend. Als de consument iets bakt, moet het écht lekker zijn.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.