hunger-413685_640.jpg

Tussendoortjes makkelijke prooi voor ongezonde keuze

AMSTERDAM – Uit onderzoek van BitesWeLove, de Nederlandse fabrikant van gezondere bites, blijkt dat gezonder leven het nummer één voornemen is van Nederlanders: 45,5% is van plan om dit in 2024 te gaan doen. Zo wil 42% van de Nederlanders betere keuzes maken op het gebied van voeding en wil 40,5% minder ongezonde tussendoortjes eten. Bij jongeren (18-25 jaar) is dit laatste zelfs 59%. De redenen waarom jongeren (18-25 jaar) en ouderen (>40 jaar) snacken verschillen.

Redactie |

Gemiddeld eten Nederlanders 2,2 tussendoortjes per dag. De redenen waarom Nederlanders tussendoortjes eten verschillen. 33,5% van de jongeren eet tussendoortjes door stress. Dit is ruim vier keer zoveel als bij ouderen (7,5%). Daarnaast eet 14% van de jongeren tussendoortjes vanwege een ongelukkig gevoel. Dit is vier keer zoveel als bij ouderen (3,5%). Daarentegen eet ruim een kwart van de ouderen (27%) tussendoortjes omdat zij dit gezellig vinden. Dit is ruim drie keer zoveel als bij jongeren (7,5%). 

Verleiding
Ruim een kwart van de Nederlanders die weleens een tussendoortje eten, vindt dat hij wordt verleid tot het maken van een ongezonde keuze (27,5%). Bij jongeren is dit bijna twee keer zoveel (40,5%) als bij ouderen (22,4%). Daarnaast geeft 17% van de jongeren aan dat gezonde tussendoortjes moeilijk te vinden zijn in de supermarkt. Dit is bijna vijf keer zoveel als bij ouderen (3,5%). Twee op de vijf jongeren vinden gezonde alternatieven te duur (ouderen: 13,9%).  

Smaak
Ruim driekwart van de Nederlanders die weleens tussendoortjes eten, vinden - tijdens het kiezen van een tussendoortje - het belangrijkste dat het lekker is (76,5%). Bij jongeren die weleens een tussendoortje eten, speelt naast smaak ook prijs een belangrijke rol. Zo vindt meer dan de helft het belangrijk dat een tussendoortje goedkoop is (51,5%). Dit is ruim drie keer zoveel als bij ouderen (15,5%). 

Combinatie
Marleen Basart, founder en director van BitesWeLove vult aan: "Ons onderzoek geeft interessante inzichten in de verschillen tussen het eetgedrag van tussendoortjes van jongeren en ouderen. Het laat onder andere zien hoe belangrijk het is om lekker en gezond met elkaar te combineren in een bite om een gezondere keuze te stimuleren.”

Het onderzoek uitgevoerd door iVOX in opdracht van BitesWeLove onder 1000 respondenten in januari 2024. 

Bron: Out.of.Home Shops | Levensmiddelenkrant