1 billion euro brands.jpg

Fabrikanten

Unilever: Prijsstijgingen, hogere winst en zorg om Russische tak

LONDEN – Het Britse levensmiddelenconcern Unilever heeft in de eerste helft van 2023 de onderliggende omzet met 9,1% zien groeien. De groei komt voort uit de prijsstijgingen van het afgelopen half jaar. Het volume daalde met 0,2%. De totale omzet was in het eerste halfjaar 30,4 miljard euro. De nettowinst steeg met 21% naar 3,9 miljard euro.

Redactie |

Hein Schumacher, de kersverse ceo van de wereldwijde speler op het gebied van voeding en persoonlijke verzorging, zegt in het halfjaarverslag: "Unilevers prestaties in het eerste halfjaar onderstrepen de kwaliteiten die mij in het bedrijf hebben aangetrokken: een ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid, een portfolio van geweldige merken en een team van getalenteerde mensen. Mijn eerste kennismaking met het bedrijf heeft mijn geloof in Unilevers sterke basis bevestigd. De taak die voor ons ligt, is gebruik te maken van deze sterke punten, ondersteund door ons vereenvoudigde operationele model, om betere prestaties en een sterkere concurrentiepositie te realiseren. Dit is onze absolute prioriteit en het betekent meer focus en een scherpere uitvoering, met op wetenschap gebaseerde innovaties en investeringen achter de schermen. Deze kans om onze prestaties te verbeteren en ons volledige potentieel te benutten maakt het een opwindende tijd om leiding te geven aan Unilever.”

Unilever geeft ook aan dat het zich zorgen maakt over de Russische tak van het bedrijf waar 3000 mensen werken. Het bedrijf geeft aan dat het risico bestaat dat in Rusland mogelijk niet verder kan gaan. Het heeft al alle im- en export van Unilever-producten vanuit het land stopgezet en het bedrijf ook financieel losgekoppeld om te voorkomen dat het hele concern in Russische handen valt. De Russische tak draagt 1,5% bij aan de nettowinst van het concern.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

Lees meer over: