IMG_20251023_165329.jpg Op de pindakaas is de claim al niet meer te zien. Foto: Gerard van Oosbree

Unilever reageert op bericht van ACM over ‘vage’ duurzaamheidsclaims

ROTTERDAM – Op 23 oktober plaatste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een bericht over de duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van diverse Unilever-producten. Daarin meldde de ACM dat het na een gesprek de garantie had gekregen van het voedingsmiddelenbedrijf de verpakkingen aan te passen.

Redactie |

In een reactie aan Levensmiddelenkrant meldt Unilever dat het al geruime tijd werkt aan verandering van de verpakkingen. Het aanpassen van de claims is volgens het bedrijf een traject van maanden. De aanpassingen zouden met name gericht zijn op duidelijke toelichting op verpakkingen en online, waar meer gedetailleerde informatie over duurzaamheidsprogramma’s wordt aangeboden. Unilever zegt het belangrijk te vinden om consumenten te informeren over duurzaamheid via claims, storytelling of andere toelichting.

EU-wetgeving
Het concern zegt ook de claims aan te passen aan aankomende EU-wetgeving. Hierbij worden minder relevante claims verwijderd en worden andere aangepast. Er wordt constructief overleg met de ACM gepleegd om interpretatie van EU-wetgeving in detail te bespreken.

Duurzame pinda’s
Om te laten zien hoe lastig het soms is met duurzaamheidsclaims, haalt Unilever de 'duurzame pinda’s' aan. “Specifiek over het gebruik van duurzame pinda’s is interessant, omdat er gebruik wordt gemaakt van een massa-balans-systeem, waarbij duurzame pinda’s (ca. 80%) gemengd worden met reguliere pinda’s (ca. 20%), waardoor een individueel-product een wisselend percentage duurzame pinda’s bevat. Weliswaar toegestaan, lastig uit te leggen aan consumenten. Naar mening van Unilever geen misleiding”, aldus het voedingsmiddelenconcern.

Bron: Levensmiddelenkrant