Unilever Kantoor Rechtenvrij Gebouw Pand Weena 5.jpg

Fabrikanten

Unilever verkoopt minder, maar voor hogere prijzen

LONDEN – Unilever heeft met minder verkopen toch een hogere omzet weten te halen in 2022. Het bedrijf in levensmiddelen en verzorgingsproducten deed dat onder meer door de prijzen te verhogen en door de gunstige wisselkoersen. De winst die het concern maakte viel in 2022 hoger uit dan het jaar ervoor.

Redactie |

De omzet steeg door de wisselkoersen en prijsverhogingen naar ruim 60 miljard euro, een stijging van 14,5% ten opzichte van 2021. Het verkoopvolume daalde weliswaar met 2%, maar door prijsstijgingen wist Unilever toch 9% groei op te tekenen. Unilever zag de netto winst met 24,9% groeien naar 8,3 miljard euro. Een groot deel van de winst komt van eenmalige posten zoals de verkoop van de thee-business waar 2,3 miljard euro op werd verdiend. Zonder die eenmalige posten komt de onderliggende winst volgens Unilever uit op een stijging van de winst met 0,5%.

De prijsstijgingen zijn volgens het bedrijf nodig om de gestegen kosten voor energie, grondstoffen en personeel te compenseren. Voor de eerste helft van dit jaar verwacht de multinational verdere stijgingen van de kosten en de daarmee gepaard gaande prijsstijgingen. De reorganisatie die het bedrijf onder druk van ontevreden aandeelhouders vorig jaar heeft ingezet werpt volgens ceo Alan Jope zijn vruchten af als het gaat om aansturing en kostenbesparingen.

Op 1 juli geeft Jope het stokje over aan de nieuwe ceo Hein Schumacher.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops