Hendrickx de Bakker Bonaire.jpg Het Hendrickx de Bakker-concept in een winkel op Bonaire. Deze shop-in-shop broodafdeling komt ook in de nieuwe winkel in De Kwakel. Foto: Van Tol Retail

Wat wil Van Tol met Coop?

BODEGRAVEN – Met het inrichten en straks de opening van een geheel nieuwe winkel in het Noord-Hollandse De Kwakel, krijgt Van Tol Retail een eerste kans om een winkel te laten zien zoals het bedrijf dat graag zou willen. Van Tol Retail nam de merknaam en het beeldmerk van Coop over van Plus; hiermee breekt er een nieuwe tijd aan voor eigenaar Michael van den Hurk. Hij vertelt over zijn plannen.

Gerard van Oosbree |

Van Tol heeft al veel retailervaring met de formules Dagwinkel, Recra en Springer. “Met de overname van het merk Coop moeten we nu het spel nog beter spelen”, zegt Van den Hurk. “We hebben al wel alle disciplines in huis die een retailer moet hebben, maar op sommige fronten moeten we opschakelen. We zaten natuurlijk in het kleinschalige segment. Met de komst van Coop moet het allemaal net wat professioneler worden aangepakt. Wij zijn in 75 jaar, volgend jaar is het jubileum, van kruidenier naar retailer gegroeid. Wij doen niets anders dan andere supermarkten met inslag, opslag, uitslag, winkelautomatisering en het maken van folders. Consumentendenken deden we dus al, met name voor het echt kleinschalige segment.”

Lage kosten
Van den Hurk spreekt van strakker in de wedstrijd zitten. “Dat we gewoon goede afspraken maken met onze ondernemers, want je wilt zo’n formule wel op een goede manier in de markt zetten. Ondernemers hebben op dit moment moeite met geld verdienen, dus wij moeten kijken op welke manier ze dat wel kunnen. Alles moet goed zijn: het assortiment, de promotie, de folder, de automatisering en de ondersteuning die we bieden aan de ondernemers. En dat allemaal met lage kosten”, legt Van den Hurk uit.

Primeur
De winkel in De Kwakel krijgt ook een primeur voor Nederland: het Hendrickx de Bakker-concept. Deze shop-in-shop broodafdeling wordt door Van Tol al succesvol ingezet in achttien winkels in het Caribisch gebied.

Koude winkel
Door het nieuwbouwproject in De Kwakel is er nu een kans om met een stofkam door alles heen te gaan. “Er komen allerlei nieuwe formule-elementen, met een andere uitstraling en mooie fotografie. We kunnen nu kijken of elke schroef niet te duur is en wat we wel of niet moeten doen”, aldus Van den Hurk. “En of het omzetbepalend of sfeerbepalend is, want je kunt natuurlijk ook alles weglaten. Dan heb je geen kosten, maar wel een koude winkel. Dus wat is nodig om wel die sfeer in de winkel te hebben en te zorgen dat Coop ook Coop blijft en dat we een goed prijssignaal kunnen afgeven.”
Met de overname van het merk kwamen twaalf Coop-ondernemers mee. Was het voor Van Tol niet beter geweest om eerder de keuze te maken? Van den Hurk zegt hierover: “We zaten wat later aan tafel. Toen waren er al veel ondernemers die gesprekken hadden gehad met andere formules. Daar zaten ook zelfstandigen bij met gemiddeld een iets hogere omzet dan wij bij Dagwinkel hebben. Dat was voor mij de reden om met Plus te gaan praten over de overname van die winkels – of de merknaam en het beeldmerk – en daarop voortbouwen voor ondernemers die in een marktgebied zitten met twee-tot vierduizend inwoners.”

"Met de komst van Coop moet het allemaal net wat professioneler worden aangepakt"

Prachtig merk
Van den Hurk is enorm blij dat ze daar met Plus uitgekomen zijn. “Dat is voor ons bedrijf heel positief geweest, omdat het gewoon een prachtig merk is. Er zijn veel ondernemers met een omzet tussen de vijftig- en honderdduizend euro die over de toekomst aan het nadenken zijn. Het is fijn dat we voor hen Coop naar voren kunnen schuiven. En dat we eerlijk en oprecht zijn over wat wij kunnen bieden. Tegenwoordig zijn het keuzes voor de lange termijn, zeker tien jaar. Zelfstandigen die nu nog Coop zijn, hoeven nog niet meteen een zware keuze te maken. Omdat tien jaar best lang is, kijken wij of overeenkomsten van vijf jaar mogelijk zijn.”
Er zijn geen plannen om de andere formules van Van Tol ook onder Coop onder te brengen. Voor Springer (de rijdende winkels), Recra (winkels in de recreatiesector) en Dagwinkel (buurtwinkels voor kleine kernen) is er een heel ander verdienmodel. Wel kan Van den Hurk zich voorstellen dat er een aantal Dagwinkel-ondernemers zijn die misschien willen overstappen. “Maar zover zijn we nog niet”, zegt hij.

Doorontwikkelen
Nog ongeveer anderhalf jaar heeft Van Tol te maken met de Gewoon Coop-winkels die nu zijn aangesloten bij Boon Food Group. Uiteindelijk gaan die allemaal verdwijnen door ombouw naar een van de formules van Boon voor het eind van 2026. Van den Hurk is niet echt bang voor verwarring bij consumenten, ook niet als ze de folders door elkaar halen. “Wij schromen dan niet om te zeggen: ‘Mevrouw of meneer, vandaag is die aanbieding ook bij ons’. Als dat klanten oplevert die we nog nooit hebben gezien, is dat alleen maar mooi meegenomen. Onze ondernemers zijn daar best wel creatief in. Het is wel belangrijk dat wij doorontwikkelen met de Coop-formule. We zijn heel trots op wat wij daarin nu aan het doen zijn en dat we kunnen laten zien dat het oranje bloed weer stroomt.”

Van Tol Retail is dé servicegroothandel voor meer dan zevenhonderd supermarkten, buurtwinkels, rijdende winkels en recreatiemarkten. In het familiebedrijf met meer dan driehonderd medewerkers in magazijn, transport en kantoor werken ze elke dag keihard aan een unieke, fijnmazige distributie: doordat ze levensmiddelen in kleine hoeveelheden kunnen leveren, kunnen deze winkels met een goed rendement blijven draaien. Het voortbestaan van deze winkels houdt bovendien veel buurten, wijken en dorpen leefbaar.
Van Tol Retail levert vanuit distributiecentra in Bodegraven (bij het hoofdkantoor) en Oosterwolde. Versleveranties komen van Van Tol Retail uit Heerhugowaard.
Ondernemers in kleine verzorgingsgebieden worden door Van Tol ondersteund met drie moderne formules: voor buurtsupermarkten is er Dagwinkel. Voor rijdende detaillisten is Springer al jaren een bewezen concept. Voor recreatieparken is Recra foods and goods een sterke formule die flexibel kan worden ingezet. Voor de wat grotere winkels is er nu Coop. LekkerMakkelijk.nl is Van Tols online platform waar alle vier de formules gebruik van kunnen maken.
Ook winkelondernemers zonder formule kunnen de diensten van Van Tol Retail benutten. Als familiebedrijf voor familiebedrijven weten ze als geen ander hoe ze kunnen samenwerken.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.