NIEUWVEEN – De meerderheid van de Superunie-leden wil zich online niet de kaas van het brood laten eten en is ofwel begonnen met webwinkelen, ofwel aan het doorontwikkelen. Nieuwkomers Jan Linders en Poiesz zijn voorzichtig. “Ik verwacht niet dat het gros van de Friese consumenten online gaat bestellen.”
Het niet hebben van een afhaalpunt is straks een dissatisfier. Daar is Piet Smit, directeur van Poiesz, van overtuigd. Tegelijkertijd verwacht hij dat het gros van de Friese shoppers de meerwaarde van de ouderwetse supermarkt verkiest boven de webwinkel. Alle winkels van de nieuwe Puur Poiesz 2.0-formule worden in principe uitgerust met een afhaalpunt. De pilot loopt in Sneek, eind dit jaar volgt de uitrol. Jan Linders kiest eveneens voor store picking bij de webwinkel die dit jaar start. Een test in Gennep moet leiden tot een aftrap in drie vestigingen. Een webwinkel starten is immers een leerproces, zegt algemeen directeur Leo Linders. “Door gefaseerd live te gaan, kunnen we de service steeds verder optimaliseren en eventuele knelpunten oplossen.”
Waar Jan Linders en Poiesz online lessen leren, breiden andere Superunie-leden uit. Naast de Klik&Klaar-afhaalpunten in de winkels breidt Hoogvliet met een nieuw filiaal in Ypenburg de thuisbezorgregio uit. Sinds de aftrap van de leverservice vorig jaar verdubbelde Deen zijn bezorggebied tot en met Broek op Langedijk, Heerhugowaard en Purmerend. Alle 72 winkels zijn reeds voorzien van een pick-up-point. In Hoorn bevindt zich nog een apart afhaalpunt. Over winst spreekt de organisatie zich niet uit, maar de verwachtingen worden meer dan overtroffen, zegt woordvoerder Else Miek Deen. Boni heeft 17 van de 40 filialen uitgerust met een Boni Webwinkel-afhaalpunt en bezorgt van Amersfoort tot en met Zwolle, de hele Flevopolder en de regio’s Emmen, Apeldoorn, Veenendaal en Ede. De formule is positief over de geboekte resultaten en ziet ecommerce als een van zijn groeipijlers.
Platform
Coop rolt zijn CoopOnline de komende jaren verder uit en ontwikkelt een nieuwe platform waar het lokale aspect een belangrijke rol gaat spelen. Het nieuwe platform van PLUS maakt het voor ondernemers ook mogelijk om zich regionaal beter te profileren. De voorzichtige start van Jan Linders en Poiesz is strategisch, volgens webwinkelexpert Jorij Abraham, maar naar de webwinkelklant is voorzichtigheid juist not done. “Je moet klanten online terugpakken."
Bron: Levensmiddelenkrant