EU Expo - Week Without Meat overview.jpg Overview van de expositie.

Week Zonder Vlees viert tien miljoen deelnemers in Europa

AMSTERDAM - Deze week viert Week Zonder Vlees tien miljoen deelnemers aan de campagne in Europa. De stichting bekroont deze mijlpaal met een expositie in het Europees Parlement in Straatsburg.

Redactie |

In deze intieme foto-expositie ‘Week Without Meat: an European Movement’ zie je Nederlandse, Belgische, Deense, Duitse en Franse burgers tijdens de Week Zonder Vlees, die met hun familie of vrienden kennis maken met een plantaardige maaltijd. De reacties zijn eerlijk en gevarieerd, de maaltijden en gedekte tafels divers, net als de (eet)cultuur die zeer bepalend is voor de kansen en uitdagingen van de eiwittransitie in ieder land.

Week Zonder Vlees, internationaal
Deze viering vormt tevens de officiële overdracht van de campagne, die vanaf nu in België, Denemarken, Duitsland en Frankrijk door lokale organisaties voortgezet zal worden. Hiermee geeft de stichting het Europese stokje door, en zal zich vanaf 2026 weer focussen op Nederland.

Steun van EU
Na het succes van de Week Zonder Vlees in Nederland, met op het hoogtepunt 2.8 miljoen deelnemers, rolt de stichting sinds 2023 de campagne in Europa uit met steun van de Europese Unie. Zo is ‘Week Zonder Vlees’ in België gestart (1.2 miljoen deelnemers), ‘National Kødfri Uge’ in Denemarken (honderdduizend deelnemers), 'Eine Woche Ohne Fleisch' in Duitsland (5.5 miljoen deelnemers) en ‘La Grande Semaine Vegetale’ in Frankrijk (op 4 oktober afgerond, schatting 500.000+ deelnemers). Na een vliegende start, mogelijk gemaakt door Stichting Week Zonder Vlees, zullen deze Europese campagnes vanaf nu lokaal voortgezet worden.

Isabel Boerdam, bedenker van de Week Zonder Vlees: “We zijn ongelofelijk trots op wat we hebben neergezet in Europa. Het is heel bijzonder om te zien hoe zo’n aanvankelijk klein Nederlands initiatief voet aan de grond heeft gekregen in meerdere Europese landen. Een goede start is het halve werk, dus nu geven we het stokje door. Het is belangrijk dat de campagnes écht gelokaliseerd worden en aansluiten bij de lokale trends en behoeften. Wij zullen ons vanaf nu weer focussen op de volgende stap in Nederland, want we zijn nog niet klaar.”

Anna Strolenberg 
Ondersteund door Anna Strolenberg van Volt toont de stichting deze week in het Europees Parlement van Straatsburg de ervaringen van campagne-deelnemers door heel Europa: "Voeding ligt aan de basis van onze toekomst. Met 72% van de Europeanen die bereid zijn zich aan te passen voor de planeet, is het opbouwen van een 'climate-smart' Europa onze gezamenlijke missie. Bij Volt willen we innovatie verbinden met de rijke Europese eetcultuur. Alternatieve eiwitten staan al steeds vaker op ons menu. Het gaat erom dat we meer keuze en smaak hebben, een gezonder lichaam én een gezondere planeet," aldus Strolenberg.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops