DSCF1967.JPG Anneloes Hoorneman, Celinde van Opstal-Gordijn en Pieter Dirven hebben de awards in ontvangst genomen Foto: Gerard Kievits

Awards - Innova Klassiek

Winnaar Innova Klassiek De Smaakspecialist: Wij doen alles met passie en bevlogenheid

ULVENHOUT – Hoe doe je dat eigenlijk, niet één, maar meteen drie keer een Innova Klassiek winnen? Founder Pieter Dirven van de Smaakspecialist heeft daar het antwoord wel op. Het komt in feite neer op een rotsvast vertrouwen in de kracht van goede voeding. Dat brengt hij vervolgens met evenveel hartstocht aan de man, samen met Anneloes Hoorneman (sales) en Celinde van OpstalGorijn (marketing).

Winnaar: Smaakt Less Carb Proteïnebrood, Smaakt Parelgerst en BioToday Coconutbar 40 g • Fabrikant: de Smaakspecialist

Een klassieker introduceren is niet niks, waarom zijn de winnende producten zo succesvol?
Dirven: “Innoveren zit in ons bloed, het is een van de belangrijkste waarden van ons bedrijf en we worden hierom gewaardeerd. We zijn dan ook meer dan trots dat we dit jaar maar liefst drie Innova Klassiek-awards gewonnen hebben! Alle drie de producten zijn uniek in hun soort. De BioToday Coconutbar is een gezondere variant van de alom bekende kokosreep, met minder suiker, meer vezels, volledig vegan en uiteraard biologisch. Maar vooral ook onweerstaanbaar lekker! Echt een toevoeging in het schap. Smaakt Less Carb is vaker in de prijzen gevallen. Het proteïnebrood is de ideale uitkomst voor consumenten die om wat voor reden dan ook minder koolhydraten willen eten. Voedzaam én lekker. En last but not least: Smaakt Parelgerst. Menig foodie gebruikt onze parelgerst om risotto mee te maken die zijn bite behoudt en niet papperig wordt. Bovendien is de gerst erg voedzaam. Ook dit is een uniek product en inmiddels niet meer weg te denken uit het schap.”

Productontwikkeling gaat gepaard met uitdagingen, waar zijn jullie tegenaan gelopen?
Dirven: “Bij de Smaakspecialist doen wij alles met passie en bevlogenheid. Als we ergens in geloven, dan gaan we daar volledig voor. Met meer dan 600 SKU’s kunnen we hele gangpaden met biologisch assortiment vullen. De uitdaging is om samen met de klant het juiste assortiment te selecteren. En er vervolgens voor te zorgen dat de shopper het weet te vinden.”

Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
Hoorneman: “Door altijd het gesprek met ze aan te gaan en te handelen vanuit onze missie. Wij geloven namelijk oprecht in de kracht en noodzaak van goede voeding voor een leefbare wereld. Dat staat bij ons voorop en daar vinden we elkaar. Dat is in ieders belang.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen vier jaar?
Van Opstal-Gordijn: “Wij hebben onder ons merk BioToday een mooie range aan producten op de markt gebracht die staan voor lekker én verantwoord(er) snacken: repen, chips, koekjes en drankjes. Niet eerder was er zo’n uitgebreid aanbod aan biologische snacks. Ook onze Less Carb-lijn onder Smaakt zijn we blijven doorontwikkelen met innovatieve producten, zoals onze Konjac tagliatelle die vrijwel geen koolhydraten bevat. En uiteraard hebben wij dit ondersteund met de nodige mediacampagnes om ook de consument te overtuigen. Daarnaast hebben we onze impactprogramma’s uitgebreid, zoals KidsProef en BioProeflokaal. Hiermee zetten we ons in voor een betere wereld, naast de productie en distributie van onze producten.”

Retailers en ondernemers hebben een aantal van jullie producten tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
Hoorneman: “Heel erg bedankt voor het vertrouwen en we hopen op een mooie toekomst, waarin commercie en duurzaamheid hand in hand gaan, met mooie biologische producten in het schap voor iedereen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.