ZAANDAM – Koninklijke Verkade bouwt samen met handelspartners aan een optimale ervaring voor de shopper. Dat doet de fabrikant door onderzoek naar de markt, samenwerking met handelspartners en het brengen van de juiste innovaties. Category & insights manager NL Judith van Riet en category manager Joy Siemer lichten dit hier toe.
Categorie: Koek & biscuit
Criterium: Succes van producten en innovaties
Categorie: Tussendoor
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Op welke manier dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
Siemer: “Onze moederorganisatie Pladis voedt ons met internationale trends binnen snacking. Wij vertalen deze trends door naar de Nederlandse markt en investeren in aanvullend onderzoek naar de lokale markt. Door het combineren van diverse consumenteninzichten en marktdata innoveren we met producten die aansluiten bij de veranderende behoeften van de consument. Uit een recent shopperonderzoek bleek bijvoorbeeld dat de koekjescategorie nóg meer impulsgedreven is dan enkele jaren geleden: bijna de helft van de shoppers maakt de keuze voor een koekje pas wanneer zij voor het schap staan. Daarmee weten we dat confrontatie op de winkelvloer nog belangrijker is dan voorheen.”
Hoe bepalen jullie welke innovaties of nieuwe producten kansrijk zijn voor de supermarkt?
Siemer: “Snacking is en blijft een klein geluksmomentje voor jezelf of samen met anderen. Met alles wat we doen houden we dat, en de bijbehorende groeiplatformen binnen de categorie, in ons achterhoofd. Door onze nauwe samenwerking met retailers leren we begrijpen welke producten passen bij hun assortiment en formulestrategie. Door samen op te trekken, kunnen we producten ontwikkelen die impact maken. Daarnaast maken we exclusieve producten voor specifieke retailers, waarvan we gezamenlijk denken dat we daarmee de shopper van die retailer aanspreken, en dat de producten echt een aanvulling zijn op het bestaande assortiment. Dat we onze fabriek hier in Zaandam hebben, helpt ook mee. Dit maakt dat we snel kunnen schakelen en flexibel zijn met innovaties. Zo hebben we bijvoorbeeld voor onze klant Jumbo een Sultana 12-pack FruitBiscuit ontwikkeld, die perfect aansluit bij hun formule.”
Welke lessen hebben jullie geleerd uit samenwerkingen die minder goed liepen, en wat doen jullie nu anders?
Van Riet: “We hebben geleerd feedback van handelspartners te omarmen, luisteren is essentieel. Goede afstemming en communicatie dragen bij aan een fijne samenwerking. We zetten proactief in op regelmatige evaluatiemomenten – bijna altijd face to face, dat heeft onze voorkeur – en duidelijke afspraken. Ook proberen we de outside-in view nog verder te verankeren in onze werkwijze. Die stelt ons in staat om beter in te spelen op de behoeften van onze partners én hun shoppers.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers kunnen optimaliseren?
Siemer: “Wij als Verkade hebben een visie en een bijbehorend plan om daar te komen, maar onze handelspartners hebben dat natuurlijk ook! Idealiter stemmen we onze businessplannen nog beter op elkaar af. Door categorievisies, launchplannen, onderhoudsmomenten en marketingplanningen op elkaar af te stemmen, kunnen we gezamenlijk de categorieën verder laten groeien en nog meer impact maken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.