BREDA – Last but not least (zie Levensmiddelenkrant week 25) vertelt ook Marco van Assche, director Off-Trade bij AB InBev Nederland, over de samenwerking met retailers in het afgelopen jaar. AB InBev won twee Gouden Partners en Van Assche legt uit hoe deze samenwerking eruitziet en op welke manier de brouwer die versterkt en bevestigt.
Categorie: Bier
Criteria: Succes van producten en innovaties, Meedenken op niveau assortimentsgroep
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen tijd geweest?
“Het is een jaar vol hoogtepunten geweest, want we vielen meerdere keren in de prijzen met ons portfolio. Een van die mijlpalen was de erkenning voor Hertog Jan 0.0, dat werd uitgeroepen tot beste alcoholvrije pils van Nederland. Ook de introductie van Corona Cero, gekoppeld aan onze samenwerking met de Olympische Spelen, zorgde voor grote zichtbaarheid in de supermarkt.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“Onze samenwerking met retailers is gebouwd op vertrouwen, transparantie en gedeelde doelen. Als AB InBev benaderen we elke samenwerking constructief en zoeken proactief het gesprek op. Deze gezamenlijke aanpak stelt ons in staat om samen kansen te benutten en sterke resultaten neer te zetten – wat ook zichtbaar wordt in de erkenning die we nu ontvangen met twee Gouden Partner-awards voor Succes van producten en innovaties en Meedenken op niveau assortimentsgroep.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“We betrekken retailers zeer nauw bij innovaties door actief samen te werken aan introducties en campagnes. De feedback van onze retailpartners en marktkennis zijn waardevol bij het vormgeven van producten en activaties die goed aansluiten bij de consument en het schap.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Door in te stappen op onze introducties en campagnes kunnen retailers direct profiteren van de zichtbaarheid en consumentenvraag die we genereren. We bieden ondersteuning op maat, zoals lokaal promotiemateriaal van onze producten en activaties, waarmee we samen de verkoopkracht op de winkelvloer nog eens extra vergroten.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“Onze teams binnen AB InBev staan dagelijks voor hen klaar met praktisch advies en ondersteuning. Denk daarbij aan het leveren van promotiemateriaal op maat, het faciliteren van lokale activaties en het bieden van begeleiding bij de uitvoering ervan. Zo zorgen we samen voor optimale zichtbaarheid en effectiviteit op de winkelvloer.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“We blijven investeren in al onze merken, onze samenwerking met retailers én in de mensen binnen onze organisatie. Die langetermijnfocus op relatie, betrouwbaarheid en innovatie is essentieel om relevant en waardevol te blijven in een continu veranderende markt.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“We zetten koers naar een toekomst vol groei, innovatie en samenwerking. Daarbij ligt de nadruk op verdere uitbreiding in het alcoholvrije segment en speciaalbier, met aansprekende innovaties en campagnes die zowel retailers als consumenten raken. Zo hebben we belangrijke stappen gezet, onder andere met de introductie van Corona Cero en Hertog Jan 0.0 in krat. Ook binnen speciaalbier breiden we uit, met bijvoorbeeld Tripel Karmeliet in blik en Leffe Ruby, die positief ontvangen is door zowel consumenten als retailers.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.