Danone Pauline Smale.jpg Danone is in twee categorieën uitgeroepen tot Gouden Partner en daar is het team zeer mee verguld. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: Danone

RIJSWIJK - Danone is vereerd om de twee Gouden Partners in de categorieën Baby-& kindervoeding en Zuivel te ontvangen. In de dynamische sector van baby- en kindervoeding zijn innovatie en samenwerking van essentieel belang. Marinka van Schie, senior category manager, bespreekt de recente hoogtepunten, de rol van data-analyse en de toekomstvisie binnen deze categorie.

Categorie: Baby-& kindervoeding
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Categorie: Zuivel
Criterium: Rendementsbijdrage

Waarom zijn jullie in jullie optiek in de categorie babyen kindervoeding verkozen tot Gouden Partner? Wat is de sleutel tot jullie succes?
“We spreken dagelijks vele ouders en weten dat het ouderschap prachtig is, maar ook complex en een ontdekkingstocht. We geloven dat er geen one-size-fits-all-manier van ouderschap is. Daarom staat het Nutricia Care Team dag én nacht voor ouders klaar met persoonlijk advies, zonder oordeel. De producten die we aanbieden, zijn er om ouders te ondersteunen in deze ontdekkingstocht. Borstvoeding is de beste voeding voor je kindje. Het bevat alle voedingsstoffen die je baby nodig heeft om goed te groeien en zich gezond te ontwikkelen. Maar we zijn er ook voor de ouders die dit niet kunnen of willen geven. We streven ernaar om zo veel mogelijk ouders te helpen bij fijne voedingsmomenten.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest, met betrekking tot de babycategorie?
“In de afgelopen twee jaar hebben wij binnen de babycategorie ingespeeld op het tussendoormoment. Dit segment is de laatste jaren steeds relevanter geworden door het groeiende aantal eetmomenten per dag. Ouders zoeken naar een verantwoorde snack die past binnen een gezonde levensstijl. Knijpzakjes zitten al jaren in de lift, waarbij Olvarit een belangrijke groeidrijver is van dit segment. Door het speelse design van de range en de innovaties is Olvarit nu marktleider in het knijpzaksegment. Ook innoveren we binnen andere tussendoorsegmenten; onze meest recente introductie betreft de Olvarit Little Wonders puzzelcrackers. Deze crackers, in de vorm van dieren, helpen kinderen vanaf vijftien maanden spelenderwijs te leren eten. Bovendien bevat dit product, geheel in lijn met onze babygrade-standaarden, geen toegevoegd zout en alleen suikers die van nature in de ingrediënten voorkomen, waardoor wij bijdragen aan een gezond voedingspatroon gedurende de eerste duizend dagen.”

"Innovatie en samenwerking zijn van cruciaal belang"

Welke rol speelt data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“Wij beschikken over uitgebreide data en insights op zowel retailer-als marktniveau. We gebruiken deze data ter ondersteuning van de onderhoudsmomenten waarvoor wij advies geven. Maar ook om samen categorieplannen te maken, die aansluiten bij de speerpunten van de retailer. Het is geen ‘one-size-fits-all’ en dus vinden wij het belangrijk om op basis van data en in gesprek met retailers samen plannen te maken.”

Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“Het streven is om altijd samen met retailers de meest effectieve uitvoeringen en oplossingen voor de winkelvloer te realiseren. In de afgelopen jaren hebben wij bijvoorbeeld geadviseerd om schuine planken toe te passen voor de schappen met babymaaltijden en fruitpotjes. Door de planken schuin te plaatsen, blijven de potjes automatisch goed zichtbaar in het schap wanneer klanten een product meenemen. Met dergelijke relatief eenvoudige oplossingen kunnen wij zowel de retailer als de klant beter van dienst te zijn.”

Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“Dit jaar hebben wij een nieuwe visie voor de babyvoedingscategorie ontwikkeld. Een interdisciplinair team van Danone heeft gebruikgemaakt van alle beschikbare inzichten, data en trends in Nederland om deze nieuwe visie vorm te geven, waarbij de eerste duizend dagen centraal staan. We hopen met onze nieuwe categorievisie inspiratie te bieden aan retail, voorbereid te zijn op de toekomst en richting te geven aan de aankomende vijf jaar.”

Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Een nieuwe generatie ouders, generatie Z, is in opkomst. Het is belangrijk dat wij, samen met de retail, hierop inspelen. Dit vraagt enerzijds om innovatie op gebieden, zoals gemak en transparantie, maar ook om inzicht in hun online en offline winkelgedrag.
Generatie Z zoekt veel info online, en wij moeten er samen de komende jaren voor zorgen dat de conversie tussen online en offline in het retailkanaal effectief verloopt.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.