AMERSFOORT – Dr. Schär is met het merk Schär een grote speler in glutenvrije voeding. De fabrikant ziet nog grote kansen voor groei in de supermarkt, met name omdat het aantal glutenvrije shoppers blijft groeien. Ook in de toekomst wil Schär het leidende merk blijven in glutenvrij, voor de consument en de retailer. “Retailers weten wat ze aan ons hebben en zien het belang van het merk in de categorie”, aldus Pim Haasdijk, commercieel verantwoordelijk voor Schär namens Green Seed The Netherlands. Ook Arjan Bode, marketing manager Schär in Nederland, komt aan het woord.
Categorie: Bewuste voeding
Criteria: Omzetontwikkeling & Rendementsbijdrage
Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Bode: “Een van de belangrijkste hoogtepunten van de afgelopen twee jaar met betrekking tot de categorie waarin we opereren, is dat we met Schär in die periode in staat zijn geweest om de markt in glutenvrije voeding structureel verder te laten groeien. Daarbinnen is Schär al jaren het grootste merk dat ook de meeste groei realiseert. Daar zijn we best trots op!”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Haasdijk: “Ik denk dat we met Schär sinds jaar en dag een hele duidelijke strategie volgen om de categorie samen met onze partners te laten groeien. We blijven investeren in het merk en de categorie en willen een goed rendement bieden. Daarnaast proberen we zo objectief mogelijk te adviseren richting onze partners om de categorie optimaal neer te zetten. Retailers weten wat ze aan ons hebben en zien het belang van het merk in de categorie.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Bode: “De glutenvrije shopper koopt vooral vanuit medische noodzaak en het aantal shoppers stijgt sterk. Hoe beter je als supermarkt en ondernemer het assortiment invult voor deze kopersgroep, hoe meer je ook kan profiteren van de aantrekkelijke groei en het goede rendement. Dit gaat over houdbaar, maar dit geldt ook zeker voor glutenvrije producten in de diepvries.
Als de basis goed is, is het risico op afvloeiing naar andere winkels beperkter. De glutenvrije koper is een waardevolle en loyale klant die ook in andere categorieën koopt. Het omzetpotentieel gaat beduidend verder dan enkel de glutenvrije categorie.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Haasdijk: “In de samenwerking met retailers adviseren we vooral vanuit data- en shopperinzichten. Zo laten wij zien dat glutenvrij geen tijdelijke lifestyletrend is, maar een blijvend groeisegment voor de toekomst. Enkel op basis van data kun je een objectieve partner zijn en samen de juiste strategische keuzes maken in het belang van de categorie.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
Bode: “Wij ondersteunen retailers voornamelijk op de winkelvloer door samen met hen schappenplannen te ontwikkelen. Zo adviseren wij ze op het gebied van assortimentssamenstelling en de ideale navigatie voor de consument.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Haasdijk: “Allereerst door als bedrijf continu onze productkwaliteit te verbeteren en de volgende generatie glutenvrije voeding te ontwikkelen. Uiteindelijk is dit het fundament van ons bestaansrecht en de belangrijkste reden waarom consumenten Schär kopen. Natuurlijk blijven we investeren in het merk, zodat we ook in de toekomst significant kunnen blijven bijdragen aan de groei van glutenvrij in Nederland. Daar profiteren ook onze partners van.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
Bode: “De komende jaren willen wij verder bouwen aan een goed basisassortiment glutenvrije voeding in iedere supermarkt. Dit gaat de goede kant al op, maar we zijn er nog niet. Zeker in glutenvrij diepvries liggen nog heel veel onbenutte kansen, die we graag oppakken met onze handelspartners. We willen in de toekomst met Schär het leidende merk blijven in glutenvrij, voor de consument en de retailer.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.