RIDDERKERK – Waar voor JIMMY’s de bioscoopsector aanvankelijk de corebusiness was, is de fabrikant inmiddels sterk vertegenwoordigd in de retail. Het bedrijf houdt zich bezig met klantinzichten en data om zo nieuwe popcornsmaken te ontwikkelen en te kijken welke het beste aansluiten bij een retailer, vertelt Willem Verbruggen, sales manager bij Jimmy Products B.V.
Categorie: Chips, noten & zoutjes
Criterium: Omzetontwikkeling
Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
“Een van de absolute hoogtepunten is de introductie van onze nieuwe smaken: Chicago Style, Butter Flavoured Salt en Nacho Cheese. Daarnaast is het geweldig om te merken hoeveel interesse er is in samenwerking met JIMMY’s Popcorn. Toen we enkele jaren geleden begonnen met het betreden van de retailmarkt in Nederland, hadden we dit misschien wel gehoopt, maar zeker niet durven voorspellen. En de kers op de taart is de samenwerking met Doritos: we hebben met PepsiCo een samenwerking opgezet rondom Doritos voor de bioscoopsector én een aantal retailconcepten. Een fantastische stap vooruit voor onze hele organisatie.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“We geloven in een flexibele, creatieve en wederkerige samenwerking – altijd positief en met aandacht voor de behoeften van onze klanten. Door goed te luisteren naar de inzichten die zij met ons delen, kunnen we écht waarde toevoegen. Bij JIMMY’s streven we ernaar om de unieke cinemabeleving ook buiten de bioscoop voelbaar te maken, in ieder kanaal waarin we actief zijn. Want popcorn is fun en dat plezier moet ook terug te zien zijn in de manier waarop we samenwerken!”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“Bij JIMMY’s gebruiken we onze kennis uit de cinema- en foodservicemarkt om samen met supermarkten de lekkerste popcornsmaken te ontwikkelen. We delen onze inzichten open en eerlijk, zodat we op basis van klantprofielen samen kunnen bepalen welke smaken het beste passen bij de consument. Zo brengen we de beleving van de bioscoop naar het supermarktschap. Samen zorgen we voor popcorn die niet alleen lekker is, maar ook perfect aansluit bij wat de klant zoekt. Hierbij zijn er zelfs mogelijkheden voor exclusieve concepten of smaken, zodat de retailer zich echt kan onderscheiden.”
Hoe kunnen supermarkten meeliften op jullie succes?
“We bundelen de successen uit verschillende markten om een onderscheidend en sterk assortiment neer te zetten voor ondernemers in elk kanaal. Tegelijkertijd bouwen we continu aan het merk JIMMY’s, zodat consumenten ons niet alleen herkennen, maar ook waarderen. Een voorbeeld? Onze Sweet & Salt popcorn is een uniek product waar consumenten in élk kanaal dol op zijn. Ze komen ervoor terug!”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“De ontwikkeling van nieuwe smaken begint bij data – bijvoorbeeld marktcijfers van Circana – die we combineren met inzichten uit andere kanalen. Door harde data te koppelen aan ervaringen en feedback uit de praktijk, werken we samen met retailers aan een assortiment dat écht werkt. Technologie en data-analyse zijn daarbij onmisbaar, maar we verliezen nooit de menselijke factor uit het oog. Want uiteindelijk maken mensen het verschil, ook in popcorn.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“We zijn geen groot bedrijf met enorme budgetten voor buitendienstactivaties of grootschalige marketingcampagnes. Maar juist daarin zit onze kracht: we focussen op wat we wél goed kunnen. We denken actief mee met de klant en zoeken samen naar creatieve, op maat gemaakte vloeractivaties die echt werken; haalbaar én effectief voor beide partijen.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“Als dé popcornspecialist willen we iedereen laten zien wat er allemaal mogelijk is met popcorn. Het is een prachtig product dat perfect aansluit bij de behoeften van de consument van nu: verantwoorder snacken, verrassende wereldse smaken en vooral het creëren van leuke, zorgeloze momenten. De smaak- en conceptmogelijkheden binnen de snackcategorie zijn eindeloos en daar willen wij samen met de retailers volop op blijven inspelen!”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen foodretail?
“Meer fun brengen in de snackcategorie binnen de supermarkt. Dat doen we door de beste smaken aan te bieden en met leuke, verrassende popcorn en Doritos Nacho-concepten. We blijven vooral onszelf: niet te gek, maar altijd creatief en meedenkend met de retailer. Want dat kunnen we niet alleen goed, we vinden het ook nog eens heel leuk om te doen!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.