BREDA – Nutrition & Santé stond voor de grote uitdaging om een compleet nieuw merk in de markt te zetten. Dat betekende niet alleen een nieuwe naam, nieuwe producten en een nieuwe uitstraling, maar ook de kans om samen met retailers de uitdaging aan te gaan. Filip Vankelst, commercieel directeur Nutrition & Santé Benelux, legt uit hoe dat ging.
Categorie: Bewuste voeding
Criterium: Succes van producten en innovaties
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
“In 2024 hebben we afscheid genomen van het merk Weight Care en hebben we onze bestaande en nieuwe consumenten met zorg en vertrouwen begeleid naar het vernieuwde WeCare. Deze transitie markeert niet alleen een naamsverandering, maar ook een frisse visie op welzijn, bodymanagement en het bestaande segment van gezond afvallen. Met de lancering van WeCare hebben we gekozen voor een compleet nieuw uiterlijk, een eigentijds en gevarieerd assortiment, en een krachtige mediacampagne die onze vernieuwde merkidentiteit breed onder de aandacht heeft gebracht en brengt. Met het nieuwe WeCare zetten we in op een moderne, toegankelijke en inspirerende aanpak die aansluit bij de behoeften van vandaag.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“De lancering van WeCare leidde tot een nauwere samenwerking en een vertrouwensboost in de relatie met onze gesprekspartners bij de retailers. Deze lancering kwam voort uit een volledig nieuwe visie op de categorie actieve en functionele voeding, met een duidelijke focus op het bredere segment ‘welzijn & bodymanagement’, naast de bestaande segmenten van gezond afvallen & sportieve voeding. In een volgende fase werd deze visie afgestemd op de specifieke behoeften van elke retailer; dit op een datagedreven en holistische manier. Tijdens dit proces werkten verschillende afdelingen en experts van zowel de retailers als vanuit onze zijde intensief samen.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“Een datagedreven aanpak zien wij vandaag als essentieel voor een succesvolle samenwerking tussen Nutrition & Santé en haar partners. Door diepgaand consumentenonderzoek en het continu monitoren van marktdata en KPI’s, bouwen we samen aan een duurzaam win-winmodel. Retailers werken vandaag bijna allemaal factbased, waardoor het analytische aspect binnen trade stories voor hen van cruciaal belang is. Alleen zo kunnen we inzichten vertalen naar gerichte acties die zowel de consument als de commerciële resultaten van beide partijen ten goede komen.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“Bij het ondersteunen van onze retailpartners op de winkelvloer zetten we in op een krachtige combinatie van aantrekkelijke promoties en een doordacht assortiment. Deze elementen zorgen samen voor een verhoogde zichtbaarheid en een sterke commerciële impact. Daarnaast speelt ook retailmedia een steeds belangrijkere rol in onze aanpak. Afhankelijk van de effectiviteit van de ingezette tools, biedt retailmedia een extra hefboom om consumenten gericht te bereiken en conversie te stimuleren. Met deze geïntegreerde aanpak versterken we niet alleen de merkbeleving, maar ondersteunen we ook de commerciële doelstellingen van onze partners.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“We bouwen samen aan duurzame groei. Dat doen we door in te zetten op twee kernprincipes. Als eerste zijn dat strategische en categorievisiesessies waarin de behoeften van de consumenten en markttrends centraal staan.
Ten tweede werken we aan voortdurende innovatie en sterke merkondersteuning, zodat onze merken relevant blijven en blijven bijdragen aan gezamenlijke groei. Binnen innovatie geloven we ook sterk dat het aanbieden van gerichte oplossingen en gepersonaliseerde benaderingen voor de consument een belangrijke sleutel zijn tot waardevolle partnerships. Idealiter ontstaan deze oplossingen in co-creatie met de retailer. Het samenwerken op gerichte voedingsapps is hier een voorbeeld van.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Wij willen een relevante speler zijn én blijven in een snel evoluerende markt, door voortdurend in te spelen op trends en ontwikkelingen binnen voeding en gezondheid. We positioneren ons als dé aanspreekpartner binnen actieve, gezonde & functionele voeding, met oplossingen die inspelen op de behoeften van zowel consumenten als retailers. Daarnaast blijft Isostar ons toonaangevende merk voor de echte duursporter – een vertrouwde naam die staat voor kwaliteit, prestaties en innovatie in sportvoeding.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.