SCJohnson24final.jpg Voor het iconische gebouw van SC Johnson in Mijdrecht neemt het team de Gouden Partner-award in ontvangst. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: SC Johnson

MIJDRECHT – Bij SC Johnson hebben ze de Gouden Partner-award gewonnen vanwege hun succes van producten en innovaties in non-food. De komende jaren kunnen consumenten mooie introducties verwachten voor onder andere Glade en WC-Eend, en vernieuwing in het huidige portfolio. De fabrikant vindt het vooral belangrijk om in gesprek te blijven met retailers en te luisteren naar hun behoeften.

Categorie: Non-food
Criterium: Succes van producten en innovaties

Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
“Allereerst zijn wij ongelooflijk trots en blij met het winnen van de Gouden Partner-prijs. Dit is een bevestiging dat we met onze merken WC-Eend, Glade, Mr Muscle, Pledge, Shout en Autan met de juiste focuspunten bezig zijn. Veel dank voor de waardering van onze partners! Een belangrijk hoogtepunt is de positieve ontwikkeling van WC-Eend Fresh Discs, een alternatief voor een toiletblokje op basis van een houder en een navulsysteem. Wij weten meer gebruikers te bereiken en voegen hiermee waarde toe aan de categorie. Een ander hoogtepunt is de herintroductie in Nederlandse supermarkten van muggenafweermerk Autan. Met dit merk zijn we marktleider in Europa en we maken hier nu ook goede stappen.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“Wij werken al jaren met een vast en ervaren team samen met onze tradepartners, waarbij wij meedenken met onze klanten. Centraal hierin staat om altijd in gesprek te blijven en samen de kansen te benutten en de categorie te laten groeien.”

Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“Ook hierin zijn in gesprek blijven en luisteren naar de behoeften van de retailer en eindgebruiker het belangrijkste. Wij kijken goed naar markttrends en consumentenbehoeften. Voor Glade hebben wij bijvoorbeeld een lijn speciaal voor huisdiereigenaren geïntroduceerd. Er zijn ongeveer negentien miljoen huisdieren in Nederland en wie kent nu niet de geur van de kattenbak of natte hond als je ergens binnenkomt?”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“SC Johnson is in meerdere non-foodsegmenten actief en is een specialist in de householdcategorie met een goed gevulde innovatiestroom. Elk jaar introduceren we verrassende geuren met verpakkingen die opvallen op het schap. Op hoofdkantoorniveau geven wij advies op de schapindeling en bieden wij promotionele ondersteuning aan voor onze merken.”

"Ook bij ‘Wij van WC-Eend’ zijn relevante marktdata belangrijk in retailgesprekken"

Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“Wij van WC-Eend adviseren natuurlijk WC-Eend, maar relevante marktdata zijn altijd een belangrijk onderdeel van onze adviezen richting de retailer voor onze merken. Als wereldwijde A-merkfabrikant is er veel data en kennis beschikbaar en wij zien het als onze rol om de retailers hierin mee te nemen. Zo maken wij gebruik van studies over bijvoorbeeld geuren en voorkeuren die mensen daarin kunnen hebben. Verder kun je denken aan inzichten die wij halen uit ons entomologiecentrum in Amerika. Dit is een van de grootste private onderzoekscentra op het gebied van insecten. Hier werkt SC Johnson al sinds 1957 aan de ontwikkeling van producten om mensen te beschermen tegen ziektes die door insecten kunnen worden overgedragen, zoals malaria, dengue en zika.”

Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“Wij zorgen dat we zichtbaar zijn over de hele funnel en hiervoor zetten wij ook retailmedia in als vast onderdeel van onze mediamix. Retailers hebben steeds betere tools beschikbaar en hierin kunnen we dicht op het aankoopmoment onze merken ondersteunen.”

Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“SC Johnson is een wereldwijd opererend familiebedrijf en er wordt hier veel belang gehecht aan de familiewaarden en de bijbehorende langetermijnvisie voor de volgende generaties. Het bedrijf is opgericht in 1886 en heeft zich door de jaren heen altijd ingezet voor een langetermijncommitment op het gebied van duurzaamheid en verantwoorde bedrijfsvoering. In de samenwerking met onze retailpartners blijven we volop focussen op de uitrol van innovaties met hoogwaardige, nieuwe producten. Intern zetten wij ons in voor verbetering van ons verpakkingsmateriaal en productieproces met het oog op duurzaamheid.”

Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Wij zullen met heel veel mooie introducties komen voor onder andere Glade en WC-Eend om het verschil te maken in de winkel. Daarnaast werken wij aan vernieuwing van een groot deel van ons huidige portfolio. Onze ambitie hierin is om nog generaties lang onze iconische merken terug te zien in Nederlandse huishoudens.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.