Van Wijngaarden Ronald Goedheer.jpg Van links naar rechts: Paula Volkers, Lars de Leeuw, Wendy Huismans en Guus Vloedgraven. Foto: Ronald Goedheer

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: Van Wijngaarden

WORMERVEER – Het iconische snacksauzenmerk Zaanse Mayonaise heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten. Met een sterke focus op categoriemanagement, schapadvies en zichtbaarheid via een landelijke campagne, is producent Van Wijngaarden een betrouwbare en innovatieve partner voor retailers. Lars de Leeuw (sales manager), Paula Volkers (account & category manager) en Wendy Huismans (manager marketing & communicatie) leggen dit uit.

Categorie: Snacksauzen
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep

Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
De Leeuw: “Een van de belangrijkste wapenfeiten was de uitrol van onze landelijke above-the-linecampagne, waarmee we het merk voor het eerst in de bestaansgeschiedenis nog beter op de kaart hebben gezet.”
Huismans: “Wij hebben sterk ingezet op merkbeleving, onder meer via televisie en social media, wat resulteerde in een zichtbare stijging van merkvoorkeur en penetratie.”
Volkers: “Tegelijkertijd hebben we op het gebied van categoriemanagement grote stappen vooruitgezet. Dankzij intensieve samenwerking met retailers hebben we schapoptimalisaties gerealiseerd die niet alleen onze eigen rotaties helpen, maar ook zorgen voor de groei van mayonaise binnen de snacksauzencategorie.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
De Leeuw: “Op de vraag hoe Van Wijngaarden de samenwerking met retailers wil omschrijven, is de visie van ons team helder: ‘Onze samenwerking met retailers is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, transparantie en data-gedreven advies’. Wij willen verder kijken dan alleen onze eigen merkpositie; het doel is om samen met de retailer de totale categorie snacksauzen te laten groeien, met de focus op échte mayonaise, Zaanse dus. Dit betekent dat we actief meedenken over assortiment, promoties en positionering op het schap. Retailers waarderen onze proactieve houding en kennis.”

Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Volkers: “Retailers spelen een cruciale rol in ons innovatietraject. In de vroege ontwikkelfase toetsen we concepten bij onze key partners. Wat mist er in het schap? Waar is de consument naar op zoek? De input van inkopers en categoriemanagers is hierbij essentieel. Ook betrekken we shopperen marktdata om ons advies te onderbouwen. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe introducties relevant en winstgevend zijn voor de retailer.”

"We geloven sterk in co-creatie met onze retailpartners"

Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
De Leeuw: “Een van de belangrijkste wapenfeiten was de uitrol van onze landelijke above-the-linecampagne, waarmee we het merk voor het eerst in de bestaansgeschiedenis nog beter op de kaart hebben gezet.”
Huismans: “Wij hebben sterk ingezet op merkbeleving, onder meer via televisie en social media, wat resulteerde in een zichtbare stijging van merkvoorkeur en penetratie.”
Volkers: “Tegelijkertijd hebben we op het gebied van categoriemanagement grote stappen vooruitgezet. Dankzij intensieve samenwerking met retailers hebben we schapoptimalisaties gerealiseerd die niet alleen onze eigen rotaties helpen, maar ook zorgen voor de groei van mayonaise binnen de snacksauzencategorie.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
De Leeuw: “Op de vraag hoe Van Wijngaarden de samenwerking met retailers wil omschrijven, is de visie van ons team helder: ‘Onze samenwerking met retailers is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, transparantie en data-gedreven advies’. Wij willen verder kijken dan alleen onze eigen merkpositie; het doel is om samen met de retailer de totale categorie snacksauzen te laten groeien, met de focus op échte mayonaise, Zaanse dus. Dit betekent dat we actief meedenken over assortiment, promoties en positionering op het schap. Retailers waarderen onze proactieve houding en kennis.”

Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Volkers: “Retailers spelen een cruciale rol in ons innovatietraject. In de vroege ontwikkelfase toetsen we concepten bij onze key partners. Wat mist er in het schap? Waar is de consument naar op zoek? De input van inkopers en categoriemanagers is hierbij essentieel. Ook betrekken we shopperen marktdata om ons advies te onderbouwen. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe introducties relevant en winstgevend zijn voor de retailer.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.