Pauline Smale  Velder04.jpg Vrolijke gezichten bij het team van Velder: het bedrijf is uitgeroepen tot Gouden Partner in kaas door de handelspartners, vanwege zijn rendementsbijdrage. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: Velder

BODEGRAVEN - Bram Hulsebosch, commercial director Retail & Marketing bij Velder, vertelt enthousiast over de weg die het bedrijf heeft afgelegd om een prijswinnaar te worden in de categorie kaas. Een duidelijk verhaal waarin hij laat zien hoe de samenwerking met de retailers is opgebouwd en standhoudt.

Categorie: Kaas
Criterium: Rendementsbijdrage

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
“In de afgelopen twee jaar hebben we de samenwerking met retailers verder versterkt. Door een scherpe categorievisie, data en shopperinsights hebben we samen concrete win-wins gerealiseerd. Tegelijkertijd is de keten geoptimaliseerd – met betere afstemming in supplychain en logistiek – wat leidde tot hogere beschikbaarheid én rendement. Door dicht op de klant te zitten, kunnen we proactief inspelen op behoeften, trends en ontwikkelingen.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“Onze samenwerking met retailers is opbouwend en constructief. We werken als echte ketenpartners: transparant, strategisch en gericht op gezamenlijk rendement. Onze focus ligt niet alleen op het leveren van producten, maar ook op het meedenken in het hele proces, van conceptontwikkeling tot implementatie op de winkelvloer. Daarbij houden we voortdurend de behoeften van zowel de consument als de retailer in het vizier.”

Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“Retailers worden actief bij dit proces betrokken. Zo nodigen we hen al in februari uit om samen het eindejaarsassortiment te beoordelen en input te geven. Hun feedback verwerken we direct, zodat het aanbod perfect aansluit bij de wensen van zowel ondernemer als consument. Vanuit een duidelijke categorievisie kijken we samen waar de groeikansen liggen.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Door gebruik te maken van onze ketenkennis, datainzichten en ondersteuning op de winkelvloer. We bieden niet alleen een onderscheidend assortiment, maar ook tools en communicatie om het verkoopresultaat te verbeteren.
Daarnaast denken we proactief mee over margeoptimalisatie en het benutten van kansen binnen het schap. Deze kansen bouwen we op basis van data en shopperinsights verder uit naar concrete en uitvoerbare acties.”

"Velder ziet kansen om de kaascategorie een krachtige impuls te geven"

Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“Goede data zijn cruciaal. Vanuit ons customer & developmentteam werken we met retailers aan keuzes gebaseerd op data, shopperinsights en onderzoek. Met behulp van dashboards en analyse vertalen we inzichten naar concrete acties voor assortiment, promotie en schapindeling. Ook ketenoptimalisatie, zoals het verbeteren van leverbetrouwbaarheid en beschikbaarheid, wordt op basis van deze inzichten vormgegeven.”

Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“We ondersteunen met heldere communicatie, actiematerialen en gericht schapadvies. Zowel op als rondom het schap zorgen we voor zichtbaarheid en relevantie, waarmee de verkoop wordt gestimuleerd. Daarnaast bieden we praktische en proactieve ondersteuning bij introducties, activaties en het actueel en onderscheidend houden van het assortiment.”

Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“We blijven ondernemen met onze partners door samen waarde te creëren in de keten, bijvoorbeeld via consumententrends en de eiwittransitie. Onze aanpak is toekomstgericht, met focus op duurzaamheid, topkwaliteit en een sterke categorievisie. Wat ons uniek maakt: via Velder hebben klanten toegang tot de volledige keten – van koe tot schap – waardoor we in elk onderdeel kunnen inspelen op verandering. Zo sturen we actief op beschikbaarheid, kwaliteit en rendement. De markt en consument veranderen continu, dus blijven we samen met onze retailers in beweging.”

Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Wij blijven dé ketenpartner voor kaas. Samen met onze retailers bouwen we aan een onderscheidend, duurzaam en rendabel kaasschap. Dankzij onze unieke ketenpositie – van koe tot klant – houden we grip op topkwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Via ons moederbedrijf FrieslandCampina hebben we directe toegang tot de melk, wat bij verwachte schaarste zekerheid biedt in de kaasbeschikbaarheid voor onze klanten. Met een heldere visie op categorie en duurzaamheid realiseren we samen langdurige groei. Onze focus ligt op categoriegroei, met balans tussen volume, marge en consumentrelevantie. Bij Velder zien we volop kansen om de kaascategorie bij onze klanten een krachtige impuls te geven.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.