GIESSEN - Met Appelmoes 0% speelde HAK vier jaar geleden vroegtijdig in op de trend naar gezond eten en de behoefte aan producten met een beperkt suikergehalte. Anno 2018 vervult dit met de Innova Klassiek bekroonde product nog altijd een duidelijke consumentenbehoefte in de appelmoescategorie.
Als directeur marketing en innovatie van HAK is Nicole Freid trots op het blijvende verkoopsucces van Appelmoes 0%. “Dit succes is in mijn ogen extra knap, omdat appelmoes leunt op zoete verfrissing”, vindt zij. “Het zegt veel over de goede productontwikkeling bij HAK. Afhankelijk van het specifieke soort bevatten appels van nature al een hoeveelheid suiker. Door een juiste combinatie van appelrassen zijn we erin geslaagd een smaak te creëren met een goede zoet-zuurbalans. De kracht van Appelmoes 0% is niet alleen dat hieraan geen suikers zijn toegevoegd. Een sterk punt is ook dat we het gehalte aan suikers in appelmoes - die van nature in appels aanwezig zijn - zo laag mogelijk houden. Appelmoes 0% heeft een rijke, maar minder zoete appelsmaak en is écht gezonder dan de reguliere appelmoes.”
Vier jaar na de lancering is Appelmoes 0% volgens category development manager Ron Rutgers een van de verkooptoppers in de appelmoescategorie. “Dit bewijst dat ons product nog altijd een duidelijke consumentenbehoefte vervult. Dankzij de prominente vermelding van 0% op de verpakking was de positionering direct helder. Consumenten zijn bereid hiervoor een hogere prijs te betalen dan voor de reguliere appelmoes. Appelmoes 0% is dan ook een propositie met echte toegevoegde waarde.”
On trend
Het verkoopsucces van Appelmoes 0% lag in de lijn der verwachting, zo benadrukt Freid. “We zagen destijds al dat er behoefte was aan appelmoes zonder toegevoegde suikers en zoetstoffen. Met Appelmoes 0% was en is HAK nog altijd volledig on trend. Het is fijn dat onze positieve verwachtingen over het succes van dit product zijn uitgekomen. De Innova Klassiek is daarvan een mooi bewijs.”
Van dichtbij
Freid noemt het logisch dat HAK vooroploopt met producten zoals Appelmoes 0%. “HAK startte 65 jaar geleden als appelmoesproducent. Toen werd al gekozen voor een specifieke mix van appels, die net als nu voor het grootste deel van dichtbij, in een straal van 125 kilometer rond de fabriek, worden aangevoerd. Er is bewust nooit gekozen voor appels uit andere werelddelen, maar wel voor een vaste selectie aan juiste appelrassen. Zo heeft HAK altijd een goede kwaliteit appelmoes gemaakt. Vandaag de dag maken we deze consumentenverwachting nog altijd waar, bijvoorbeeld met Appelmoes 0%. Door promoties en winkelvloerdisplays zijn met dit product in korte tijd veel huishoudens bereikt.” Ook de komende jaren blijft HAK zich volgens Freid focussen op nieuwe introducties in het 0%-segment. “Vanwege de groeiende vraag hebben we het assortiment begin dit jaar al uitgebreid. Na vier jaar geleden te zijn gestart met de 370 ml pot, is HAK Appelmoes 0% nu ook verkrijgbaar in een familiepot van 710 ml en een 210 ml pot voor eenpersoonshuishoudens. Ook voeren we de klassieke appelmoes met kaneelvariatie en de appelcompôte nu in een 0%-variant. Elke variant voegt omzet toe aan de totale range 0%-appelmoezen. Zo is er voor ieder wat wils en groeit het aandeel van dit segment binnen de categorie verder door.”
Gezonde keuze
Rutgers ziet in de supermarkt nog volop nieuwe afzetmogelijkheden voor Appelmoes 0%. “De eerste Appelmoes 0%-introductie behoort -zoals eerder gezegd - dus tot de topitems in de categorie. Het product is in bijna elke supermarkt verkrijgbaar. Ook de daarna toegevoegde 0%-potten doen het sinds hun introductie erg goed. Dit wordt echter niet altijd beloond met een goede distributie. Daar ligt nog een kans voor supermarkten. Een bredere distributie biedt daarnaast de mogelijkheid de totale 0%-range bij elkaar op het schap te presenteren en zo de gezonde keuze te stimuleren.”
Bron: Levensmiddelenkrant