HENGELO - In de vlacategorie, die van oudsher wordt gedomineerd door 1 liter tetraverpakkingen, ontstaat de laatste jaren steeds meer vraag naar gezinsklein- en portieverpakkingen. Met Boer’n duo vla® 450 gram vanille chocolade, winnaar van de Innova Klassiek, speelt Zuivelhoeve succesvol in op deze trend.
Volgens Zuivelhoeve is Boer’n duo vla® 450 gram vanille chocolade in vier jaar tijd ‘ingeburgerd’ in het supermarktschap. “Het aantal herhalingsaankopen is sindsdien flink toegenomen”, zegt Nina Nijkerken, senior product manager retail Nederland van Zuivelhoeve. “Het product is meegeëvolueerd met de consumentenbehoeften. Boer’n duo vla® 450 gram vanille chocolade is gemaakt van 100% weidemelk en volledig natuurlijke ingrediënten. Bovendien kijkt Zuivelhoeve nadrukkelijk naar mogelijke suikerreductie in al haar producten. Het behoud van de smaak is hierbij ons uitgangspunt.”
Nijkerken benadrukt dat Zuivelhoeve heel trots is op de Innova Klassiek voor Boer’n duo vla® 450 gram vanille chocolade. “Dit bevestigt dat het product als onmisbaar in het schap wordt beschouwd. Bovendien is het een mooie waardering voor onze betrokken collega’s.”
Diverse promoties
Om probeeraankopen van het product te stimuleren, zijn de afgelopen vier jaar diverse promoties en advertenties op touw gezet. “Ook organiseren we nog altijd gerichte samplingactiviteiten en productdemonstraties”, zegt Jacob Greuter, national account manager retail Nederland van Zuivelhoeve. “Deze activiteiten hebben ons geen windeieren gelegd. IRI-cijfers uit week 44 van dit jaar laten zien dat we als enige A-merk zijn gegroeid binnen het segment gezinskleinvlaverpakkingen. Onze sales is met 23 procent in euro’s gegroeid, bovenop een groei van 29 procent in 2017 en 10 procent in 2016.” Een goede productondersteuning blijft volgens Greuter belangrijk om de aandacht van de consument te trekken. “Zeker in een markt waarin de promotiedruk toeneemt, is dit van belang”, benadrukt hij. “Promoties betalen zich uit in stijgende rotaties. Uit de IRI-quadweekcijfers van week 44 blijkt dat de distributie is verdubbeld, de rotaties zijn gestegen en dat de promotiedruk is afgenomen. Een gezonde ontwikkeling.”
Groter podium
Tenslotte heeft Greuter een duidelijk advies voor retailers. “Ik zou hen willen adviseren om binnen de vlacategorie een breder en groter podium te geven aan kleinverpakkingen voor het gezin. De beweging van groot-naar kleinverpakkingen heeft al plaatsgevonden bij yoghurt en kwark, maar helaas blijft deze nog achter bij vla. Het volume binnen het vlasegment staat onder druk. Meer aandacht voor klein- en portieverpakkingen kan de waarde binnen het segment verder stimuleren.”
Arie van Zijtveld, senior category manager Plus Retail: “Boer’n duo vla® 450 gram vanille chocolade is een vaste waarde geworden voor de traditionele groep vlakopers. Het product heeft een stabiele rotatie en biedt een goede marge voor supermarktondernemers. In een traditionele categorie die gedomineerd wordt door literpakken, springt dit product eruit. Het smaakprofiel is bovendien onderscheidend ten opzichte van de gemiddelde dubbelvla.”
Bron: Levensmiddelenkrant