NIEUWVEEN- Het aanbod ‘verantwoorde’ toetjes is bij de meeste supermarkten volgens World Animal Protection Nederland beperkt. Bij Albert Heijn en Jumbo bestaat amper een kwart van de kant-en klare zuiveltoetjes uit desserts die worden gemaakt van biologische melk of van melk van koeien die in de wei lopen, zo blijkt uit de toetjestelling van de dierenbeschermingsorganisatie.
De organisatie berekende voor deze telling het aandeel verantwoorde toetjes ten opzichte van het totaal aantal toetjes. Bijna vijftig procent van het totaal bestaat uit yoghurtproducten, maar het verantwoorde aanbod van het totale yoghurtassortiment bedraagt gemiddeld nauwelijks 28%. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat bij vla- de op een na grootste productgroep in de toetjescategorie- wel redelijk veel toetjes verantwoord zijn, zo’n 59 procent. Andere soorten desserts, zoals pap en kwark hebben een schraal aanbod aan verantwoorde producten. Bij de pudding-, mousse- en andere (tiramisu, crème brûlée en cheesecake) typen toetjes is zelfs geen enkele verantwoorde optie te vinden, zo laat World Animal Protection weten.
Convenant
World Animal Protection vindt weidegang van zeer groot belang voor het welzijn van koeien en houdt het assortiment van zuivelproducten daarom nauwlettend in de gaten. Grote supermarkten hebben in 2012 een convenant ondertekend met als doelstelling dat minstens zeventig procent van de koeien tenminste 120 dagen van het jaar, zes uur per dag in de wei lopen. Uit het onderzoek blijkt echter dat het aanbod verantwoorde zuiveltoetjes nog ver weg is van dit percentage, zo concludeert World Animal Protection.
Bron: World Animal Protection