AMSTELVEEN – De stijgende koffieprijzen lijken vooral een merkbare impact te hebben op jongeren. Dit blijkt uit recent onderzoek van NIQ. Ze zijn erg gevoelig voor de prijsstijgingen en actief op zoek naar alternatieven.
De gemiddelde koffieprijs in de supermarkt is sinds begin 2022 met 40% gestegen. In het jaar 2022 en na oktober 2024 vonden de meeste stijgingen plaats. Nederland heeft momenteel een van de hoogste koffieconsumpties per capita ter wereld, maar NIQ vraagt zich af: blijft dat zo nu de prijsstijgingen gedragsveranderingen inleiden?
Goedkoper koffiemerk
In de leeftijdscategorie 18-34 jaar (jongeren) geeft 14% aan minder koffie te drinken vanwege de hogere kosten. Dat percentage is voor 65-plussers 7%. Een op de vijf jongeren is overgestapt naar een goedkoper koffiemerk, zodat het drinken van koffie betaalbaar blijft. Van de consumenten boven de vijftig jaar is dit percentage met 14% veel lager. Naast het feit dat jongeren hun merkkeuze aanpassen, kijken ze eveneens kritisch naar hun zetmethode en dosering.
Marten Suurmeijer, senior analist bij NIQ, zegt dat een steeds groter wordend aantal experimenteert met het ‘verwateren’ van koffie wat leidt tot een minder sterke smaak. “Bijna 10% van de jongeren past bewust de hoeveelheid koffie aan per zetbeurt, wat wijst op een creatieve en pragmatische benadering van prijsdruk. Deze trend onderstreept hoe prijsontwikkelingen niet alleen het koopgedrag beïnvloeden, maar ook leiden tot veranderingen in dagelijkse routines en consumptiepatronen. Ik zou niet vreemd opkijken als dit op de langere termijn ook effecten gaat hebben op de verkoop van koffieapparaten.”
Gedragsveranderingen
NIQ weet niet of deze gedragsveranderingen tijdelijk zijn of het begin vormen van een structurele verschuiving in koffieverbruik. Wat wel duidelijk is, is dat jongeren prijsbewust zijn en flexibel en creatief omgaan met hun consumptiegedrag. Volgens het onderzoeksbureau ligt hier een uitdaging voor koffieproducenten en retailers om in te spelen op een groep die haar koffieroutine heroverweegt.
Bron: Levensmiddelenkrant