Fabrikanten

‘Cheese Rebelz is de innovator binnen de kaascategorie’

VEENENDAAL - Met zestig jaar ervaring en expertise in de kaasbranche is het voor Intercheese tijd om haar koers te verleggen en een stap binnen retail te zetten. Het bedrijf heeft de laatste jaren volop geïnnoveerd en brengt nu een unieke kaasburger op de Nederlandse markt: Yellowburger.

Lisa van der Linden |

De smaak en beleving van kaas opnieuw in de markt positioneren met een innovatieve benadering is het doel van Intercheese en haar nieuwe merk Cheese Rebelz. Met dit kaasconcept gaat de producent de retailmarkt veroveren in Nederland en daarbuiten. “Al jaren zijn we met diverse andere merken bekend in de export- en foodservicebranche, maar binnen retail doen we tot op heden alleen private labels. Daarnaast liggen onze kazen bij speciaalzaken en op de markt.

Intercheese heeft besloten voor een andere strategie te gaan, waarmee we onze bekendheid vergroten. Daar hoort naar onze mening een nieuw concept bij. Cheese Rebelz is het merk dat we vorig jaar hebben gelanceerd. In samenwerking met producenten en relaties aan de verkoopzijde gaan we mooie concepten in de markt zetten. Op die manier houden we zelf de regie over ons product”, vertelt Ko van Beek, eigenaar van Intercheese. “In het buitenland werken we al met Cheese Rebelz, maar daar gaat het vooralsnog om kaasspecialiteiten en standaard kaasproducten. Daarnaast zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en zoeken we naar prikkelende smaakcombinaties, want daarmee vallen we op bij klanten en partners. We volgen continu de vraag vanuit de markt en trends.” Intercheese gaat de Nederlandse markt betreden met een uniek product uit de Cheese Rebelz-lijn, namelijk Yellowburger. “Dit is een ongepaneerde burger van echte kaas die niet uitloopt als je hem bereidt en die onder Goudse-kaasreceptuur wordt gemaakt”, zegt Van Beek.

Innovatie
Cheese Rebelz is in korte tijd de wereld aan het veroveren en ziet met Yellowburger de kans om ook in de Nederlandse markt een positie te verkrijgen. “Er is een ontzettend groot aanbod kaas, wat niet gek is in een land als Nederland. Wij van Intercheese willen alleen de leidende innovator zijn. Yellowburger is een uitermate geschikt product om retailers kennis met ons te laten maken. We willen de markt in de breedste zin van het woord bedienen en een product in het supermarktkanaal introduceren dat vers, onderscheidend en van hoge kwaliteit is”, legt Pieter Bogaard, chief commercial officer bij Intercheese, uit. “De focus van ons bedrijf heeft altijd al bij innovatie gelegen en wij bieden inmiddels veel unieke kaassoorten aan. Binnen ons aanbod hebben we bijvoorbeeld kazen met pompoen, matcha en lavendel. Zelfs een zwarte variant is onderdeel van ons kaasportfolio. Dit is een opvallend product met een verrassende smaak. De consument denkt bij deze kleur al snel aan drop, maar de kaas smaakt juist heel fris naar citroen. Je proeft wat je niet ziet en dat maakt ons onderscheidend van de rest. Niets is voor ons te gek.”
Kaas is volgens de kaasmakers allang geen product meer dat enkel op brood wordt gegeten. Door de salade, bij de borrel en op de hamburger wordt het Hollandse product rijkelijk gebruikt. “We zijn een middelgroot familiebedrijf waardoor de lijnen heel kort zijn. Daarnaast zit creativiteit in ons DNA, dus we kunnen snel schakelen en de markt blijven prikkelen”, vertelt Van Beek.

Certificering
De markt voor alternatieven van vlees is de afgelopen jaren groeiende, zegt Van Beek. “We zien bij bijna alle retailers het schap voor vegetariërs groter worden. Binnen het assortiment vleesvervangers zijn veel kaasburgers, alleen zijn deze allemaal gepaneerd of gemaakt van smeltkaas. Yellowburger is van op basis van Goudse kaas-receptuur gemaakt en bevat geen kunstmatige toevoegingen. Voor het maken van de kaas wordt vlog-melk gebruikt. Dat is een certificering die aantoont dat de kaas is geproduceerd zonder het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen. Dat maakt het een hartstikke puur product en daar is de consument naar op zoek”, zegt Van Beek.
Met Yellowburger speelt Intercheese in op de groeiende groep vegetariërs en flexitariërs, maar ook voor consumenten die een koolhydraatarm dieet volgen is deze vleesvervanger zonder paneerlaag geschikt. “Yellowburger is geschikt voor de gezonde, bewuste consument die bezig is met wat zij in haar mond stopt en zoekende is naar een echte, lekkere kaasburger. Kaas is hartstikke gezond, alleen zorgt de paneerlaag bij veel vergelijkbare vleesvervangers ervoor dat al het bereidingsvet wordt opgezogen. Bij ons product is dat niet het geval”, zegt Bogaard. Een ander verschil is dat bij vergelijkbare producten de kaas smelt, maar dat gebeurt niet bij Yellowburger. Dat maakt het volgens Bogaard uniek. “Onze burger bevat enkel pure ingrediënten en met de toevoeging van eiwitten en een speciale technologie voorkomen we dat het product door het grillrooster van de barbecue glijdt. Yellowburger is speciaal ontwikkeld voor op de grill, maar kan ook prima in de antiaanbakpan worden gebakken zonder toevoeging van olie of boter”, benadrukt Bogaard. Yellowburger is geschikt als vleesvervanger bij de maaltijd en doet het volgens Van Beek ook goed in een salade als ‘crouton’ of op een broodje met een smaakvolle saus. “Consumenten kunnen eindeloos variëren en de burgers op diverse manieren verwerken in een maaltijd, al gaat mijn voorkeur uit naar een AGV’tje met een Yellowburger in plaats van vlees”, vertelt Van Beek. “We moeten niet vergeten dat consumenten tegenwoordig de hele wereld over reizen en veel buiten de deur eten, waar ze kennismaken met veel nieuwe smaken, structuren en combinaties. In de supermarkt gaan ze op ontdekking om thuis unieke gerechten op tafel te zetten. Gemak, snel en lekker speelt daarbij een grote rol. Met Yellowburger spelen we daarop in.”

Geit
Yellowburger komt in vier varianten op de markt: naturel, chili, tuinkruiden en geitenkaas. Met name van die laatste verwachten Bogaard en Van Beek veel op de Nederlandse markt. “De kwaliteit van geitenkaas is de afgelopen jaren ontzettend verbeterd en smaakt niet meer naar bok. Bovendien zijn er veel consumenten die voor producten van een geit kiezen in plaats van een koe, omdat hun buik daar beter op reageert. Aan de andere kant kan de consument haar creativiteit laten losgaan op de naturelvariant.”

Schappositie
Intercheese gaat de komende periode alle retailers in Nederland benaderen om Yellowburger te promoten. “We willen hen ervan overtuigen dat deze kaasburger echt een toevoeging is aan het huidige supermarktschap. Natuurlijk zijn er vergelijkbare producten op de markt, maar de pure ingrediënten van Yellowburger onderscheiden ons van andere. Bovendien is de prijs-kwaliteit goed in balans, zeker in verhouding met die van andere vleesvervangers”, benadrukt Bogaard. Intercheese gaat de retailers ervan overtuigen dit product in het assortiment op te nemen door hen Yellowburgers te laten proeven. Naar verwachting ligt de unieke kaasburger eind augustus in de winkel. “Het is een veelzijdig product dat op diverse plaatsen in de winkel kan worden gepositioneerd. Allereerst natuurlijk bij de vleesvervangers, maar ook op de kaasafdeling zal Yellowburger goed tot zijn recht komen”, vertelt Van Beek. “Mij lijkt het juist gaaf als we Yellowburger ook tussen het vlees kunnen presenteren om flexitariërs uit te dagen”, vult Bogaard aan. De naturel-, chili- en tuinkruidenvariant krijgen een consumentenadviesprijs van 3,49 euro en de burger van geitenkaas wordt 4,89 euro. “Voor dat geld krijgt de consument vier burgers van échte kaas. Mooier kan haast niet.”

Campagne
Yellowburger wordt ondersteund met onder meer demo’s, een splinternieuwe website en een campagne op Facebook. Van Beek en Bogaard gaan ook de consument betrekken bij de activatie van het nieuwe product door hen uit te dagen om met Yellowburger aan de slag te gaan. “We zijn van plan om een Yellowburger Award te lanceren, waarbij consumenten leuke recepten kunnen uploaden
op onze website en prijzen kunnen winnen”, zegt Bogaard. Hoewel Yellowburger nog niet in het supermarktschap ligt, is Intercheese wel al bezig met nieuwe producten voor de Cheese Rebelz-lijn. “We komen met allemaal gekke productintroducties en gaan de markt op zijn kop zetten. Terwijl het ene product nog in zijn testfase zit, liggen de volgende plannen al op tafel”, vertelt Van Beek. “Het meest gekke idee is een kaas waar een patent op komt, maar daar kan ik nog niets over kwijt. We zullen eind dit jaar of begin volgend jaar de markt hiermee op zijn kop zetten. We willen ook niet te snel met nieuwe producten komen. Laat de retailer en consument eerst maar eens kennismaken met de smaak enbeleving van onze Yellowburger”, stelt Bogaard.

Bron: Levensmiddelenkrant

190614-annemarie-bakker-fotografie-levensmiddelenkrant-002-cmyk.jpg