AMSTERDAM – Het is alweer de zesde editie van de Week Zonder Vlees & Zuivel – al is het zuivelgedeelte van iets latere datum. Dat is na de succesvolle introductie van vorig jaar nu voor het eerst vast onderdeel van de campagne geworden. Levensmiddelenkrant kijkt samen met Margot van Hout, woordvoerder van de Week Zonder Vlees & Zuivel, terug op 2022 en ook vast naar de toekomst. “De klimaatproblemen stoppen niet bij de landsgrenzen, dus we trekken Europa in.”
Vorig jaar werd zuivel toegevoegd aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Hoe kijk je terug op die editie?
“Zuivel is net als vlees belastend voor het klimaat en wij vonden het belangrijk de voortrekkersrol die we op het gebied van vlees hebben genomen ook op te pakken voor zuivel. We kregen er hele positieve reacties op en we hebben dan ook veel nieuwe partners mogen verwelkomen, die zich op plantaardige zuivelalternatieven richten. De campagne van afgelopen jaar was de succesvolste tot nu toe. 1 op de 5 Nederlanders deed mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. Hier zijn we natuurlijk ontzettend enthousiast over! Dit bereik je niet zonder de inzet van alle partners. Samen staan we sterker, dat is maar weer gebleken. En wat vorig jaar een toevoeging was is dit jaar echt onderdeel van de campagne geworden. Als je nu meedoet aan de Week Zonder Vlees & Zuivel, doe je dit jaar dus mee aan een week zonder vlees en zonder zuivel.”
Dit jaar zijn er 67 partners, vorig jaar waren dat er 80. Komt dat verschil door de zuiveltoevoeging, waar niet alle fabrikanten aan kunnen voldoen?
“Nee, dat heeft hier niets mee te maken. Niet alleen consumenten voelen de effecten van de inflatie en de oorlog in Oekraïne, dat geldt ook voor bedrijven. We hebben er alle begrip voor dat enkele bedrijven dit jaar niet meedoen. Hopelijk gaat het de komende tijd weer beter en kunnen ze ons volgend jaar weer steunen in onze missie: heel Nederland laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees en zuivel eten is. Zo proberen we stap voor stap een nieuwe standaard te creëren waarmee we direct bijdragen aan de proteïnetransitie. Maar 67 is nog steeds een heel mooi aantal deelnemers en daar zijn we heel blij mee.”
Wat is het hoogtepunt geweest van de afgelopen editie?
“We waren er heel blij mee dat we zoveel partners hadden en dus zo breed gesteund werden. Ook de hoeveelheid deelnemers was enorm; 9 miljoen mensen hebben de campagne gezien. Het was ook heel fijn dat de toevoeging van zuivel zo goed ontvangen werd. Mijn persoonlijke hoogtepunt was de liveshow op de eerste dag. In een sterrenrestaurant stelden we allerlei feiten en fabels aan de kaak, met oprichter van de Week Zonder Vlees Isabel Boerdam als host en mijzelf als sidekick. Een geweldig moment.”
Wat mogen we verwachten van deze editie?
“Alle grote supermarkten doen weer mee. Dat is voor ons ontzettend fijn, want ze brengen iets tastbaars. Met hun folders, instore communicatie en acties verlagen ze de drempel om meer plantaardig te eten. Nieuw is onze partner Picnic, de eerste online supermarkt die zich bij ons heeft aangesloten. En het is misschien een beetje een vreemde eend in de bijt, maar ook diervoedingsmerk Edgard & Cooper is partner geworden van de Week Zonder Vlees & Zuivel, met hun crispy carrot en courgettebrokken voor de hond. We hebben weer de gebruikelijke leuke abricampagne en zijn actief op social media. We zijn dit jaar ook met TikTok gestart en hebben met één video al 78.000 views behaald. Ook geven we weer een magazine uit vol met recepten, dat gratis kan worden gedownload via de website. Velen vinden het toch nog een uitdaging om zuivel uit hun eetpatroon te weren, het magazine zal ze zeker inspireren.”
Dit jaar nog gaat de Week Zonder Vlees & Zuivel de grens over. Kun je er wat meer over vertellen?
“Toen Isabel in 2018 de campagne begon was het al haar droom om ooit Europa in te trekken met de Week Zonder Vlees. De klimaatproblemen stoppen immers niet bij de landsgrenzen. Het is altijd belangrijk voor haar geweest een grotere groep mensen te overtuigen en nu gaat het gebeuren. In eerste instantie gaan we live in België, dit jaar nog, van 9 t/m 15 oktober. Het gaat er vergelijkbaar uitzien als de Nederlandse editie, maar de exacte invulling gaan we later bepalen. We zijn flink bezig met het aantrekken van partners, de eersten hebben zich al aangemeld. Tot 1 april kunnen partners zich nog bij ons aansluiten. Het is een andere markt, we merken dat Belgen wat traditioneler zijn. Een hele leuke uitdaging dus voor ons! En na België zijn we van plan ieder jaar een ander Europees land aan onze campagne toe te voegen.”
Wat zijn jullie ambities voor de volgende Nederlandse editie(s)? En wanneer houdt het op?
“We werken naar onze eerder genoemde missie toe en willen het aandeel plantaardige en dierlijke producten in ons dieet omdraaien. Nu is het nog 60 procent dierlijk en 40 procent plantaardig, in 2030 willen we naar 40 procent dierlijk tegenover 60 procent plantaardig. Het zou fantastisch zijn als we collectief een goed flexitarisch eetpatroon weten te bereiken. Van daaruit kijken we dan wel weer verder of we doorgaan of niet. Eerst dit maar eens voor elkaar zien te krijgen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.