DSCF6154.JPG Marco Van Assche (sales director Retail), Pim de Beer (key accounts director), Bart Van Dongen (head of Category Management & Field Sales) en Katrien Janczaruk (head of Trade Marketing). (Foto: Gerard Kievits)

Awards - Gouden Partner

AB InBev: ’We streven altijd naar betere resultaten voor onze partners en onszelf’

BREDA – Hoewel de biercategorie te kampen heeft met tal van uitdagingen, weerhoudt dit AB InBev er niet van om te dromen. “Wij hebben de ambitie om de grootste brouwerij van Nederland te worden”, spreekt Marco Van Assche, sales director Retail, uit aan Levensmiddelenkrant . Hierbij is een gouden samenwerking met partners essentieel, en laat die samenwerking nou net één van de onderdelen zijn waar de brouwer hoge ogen mee gooit.

Redactie |

Categorie: Bier
Criteria: Omzetprestatie & Succes van producten en innovaties
Winnaar: AB InBev

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“We zijn enorm trots dat onze inspanningen en resultaten worden herkend door onze partners. Wij hebben de ambitie om de grootste brouwerij van Nederland te worden en daarvoor is een goede samenwerking met onze partners essentieel. Deze waardering geeft ons het vertrouwen dat we op de juiste zaken focussen om deze ambitie te realiseren.”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Dat is altijd een combinatie van meerdere factoren, waarbij we het verschil maken met ons sterke merkenportfolio en een enorm gedreven en getalenteerd team. Met onze merken blijven we inspelen op de laatste consumententrends met als doel waarde toe te voegen aan de biercategorie. Zo hebben we het afgelopen jaar Corona Cero geïntroduceerd en blijven we een grote rol spelen in het speciaalbiersegment, waar we ook marktleider zijn. Dit zien we terug in onze resultaten. Zo valt op dat onze merken goed standhouden in een markt die momenteel veel uitdagingen kent en waar de volumes onder druk staan.”

Wat zijn de gevolgen van de inflatie voor jullie productie?
“De gevolgen van de inflatie voor ons én voor de biercategorie zijn niet te onderschatten. Productiekosten stijgen over de gehele keten en we zien dat consumenten kritischer kijken naar aankoopprijzen. Dit brengt een hele hoop uitdagingen met zich mee. Zo zien we dat consumenten bewuster omgaan met hun aankoopgedrag, waardoor volumes uit de categorie wegvloeien, en zien we binnen de categorie dat er andere keuzes worden gemaakt. Dit zet druk op de volumes, met name van A-merkfabrikanten.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Door samen met ons allerlei initiatieven uit te werken met als doel de categorie naar een hoger niveau te tillen. Dit verreist vanuit beide kanten een constructieve en open houding, waarbij de samenwerking proactief moet worden opgezocht. Wij zitten hier voor de lange termijn met een duidelijke missie, net zoals onze partners, vermoed ik. Daarom is een goede constructieve samenwerking van enorm belang om zo samen sterker te worden.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Wij streven altijd naar betere resultaten voor onze partners en onszelf. Deze mindset ligt aan de basis van ons succes in de Nederlandse biermarkt en dat zal hopelijk voor de komende jaren niet anders zijn. Daarnaast blijven we inspelen op de laatste consumententrends en proberen we op het vlak van innovatie een leidende rol te nemen binnen de categorie. Zo hebben we in week 20 onze meest recente innovatie geïntroduceerd: de ‘Hertog Jan Grand Pilsener’. Een volmondig goudblond bier, langer gebrouwen met meer ingrediënten voor een rijkere smaak. Het is een indrukwekkend, maar toegankelijk bier dat een alledaags moment nét dat beetje extra geeft.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.