ROTTERDAM – Maar liefst op vier criteria heeft Verstegen de award in de wacht gesleept in twee categorieën. Nina van Delsen (brand manager) en Stefan Ek (category development manager) geven inzicht in wat zij doen en hebben gedaan om zo gewaardeerd te worden.
Categorie: Kruiden & specerijen
Criteria: Omzetontwikkeling, Rendementsbijdrage en Meedenken op niveau assortimentsgroep
Categorie: Snacksauzen
Criterium: Succes van producten en innovaties
Wat zijn hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Van Delsen: “Dat we dit jaar maar liefst op vier criteria zijn uitgeroepen tot Gouden Partner in de categorie Kruiden & specerijen en Snacksauzen maakt ons enorm trots. Het is een bevestiging van de gezamenlijke stappen die we hebben gezet op het gebied van omzet, rendement en strategische samenwerking. Op omzetvlak hebben we mooie groei gerealiseerd, mede dankzij succesvolle innovaties. Zo hebben we onze Guilt Free-snacksauzenlijn flink uitgebreid. Deze sauzen bevatten geen toegevoegde suikers of kunstmatige zoetstoffen. Het succes zit in de kwaliteit, de onderscheidende combinatie van ingrediënten en de influenceractivatie die we hebben ingezet.
We hebben het assortiment per retailer geoptimaliseerd om zo goed mogelijk bij te dragen aan het rendement. Maar wat ons misschien nog wel het meest trots maakt, is hoe we de afgelopen jaren écht op niveau hebben kunnen meedenken in de assortimentsstrategie. We zijn steeds vaker betrokken in de vroege fase van schapontwikkeling en beslistrajecten, en we gebruiken marktdata en shopperinzichten om concrete voorstellen te doen. Zo voegen we niet alleen waarde toe met producten, maar ook als partner in het grotere plaatje.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Ek: “Wij zien de samenwerking met retailers als een echte wisselwerking. Transparantie staat voorop, waarbij we benoemen wat goed en niet goed gaat. Door samen te werken en kennis te delen op het gebied van schap, promotie, activatie en thema’s, versterken we elkaar en zorgen we voor een optimale (online) winkelervaring én een goed resultaat.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Van Delsen: “Jaarlijks geven we retailers een kijkje achter de schermen, waar we onze nieuwste inzichten en concepten delen en hen laten proeven van wat er aankomt. Daarnaast vragen we om feedback. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe producten goed aansluiten bij de wensen van zowel de retailer als de shopper.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Ek: “Succes bereik je samen. We delen actief kennis en inzichten met onze klanten via schapadvies en activatie, afgestemd op de formule en doelgroep van de retailer. Een goed voorbeeld is het invullen van second placements en het inzetten van displays bij thema’s zoals Pasen, Sinterklaas en kerst, waar kruiden en specerijen extra relevant zijn. Zo helpen we gezamenlijk de shopper met het juiste assortiment op het juiste moment.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Ek: “Een grote rol. We voorzien retailers gevraagd en ongevraagd van factbased analyses met als doel de categorie te laten groeien. Dit is een belangrijk onderdeel van de commerciële samenwerking. Daarnaast helpen de kwantitatieve en kwalitatieve inzichten ons tijdens de productontwikkeling. Zo kunnen we sterke innovaties bij onze klanten in het schap zetten.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
Van Delsen: “We zien in toenemende mate dat retailmedia groter wordt en dat er meer mogelijkheden bijkomen. Naast het ondersteunen van grote momenten met POS-materialen zoals schapbanieren en wobblers, maken we steeds meer gebruik van digitale middelen op de winkelvloer én online. Daarbij blijft het een continu proces van analyseren en optimaliseren van eerder ingezette middelen.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Van Delsen: “Wij blijven een waardevolle partner voor retailers door in te zetten op duurzame voedselproductie via regeneratieve landbouw. Dit verbetert de bodem, versterkt de biodiversiteit en levert smaakvolle, gezonde kruiden en specerijen. We zijn er nog niet, maar zetten stappen in de goede richting. Zo werken we samen met retailers toe naar een duurzaam en transparant assortiment dat aansluit bij de wensen van de consument en voegen we écht iets toe aan een betere wereld.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
Van Delsen: “Een assortiment beschikbaar hebben dat voorziet in de smaak van alle generaties.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.