AMSTERDAM – Bijna veertig procent van de consumenten gaat deze feestdagen in de supermarkt meer aanbiedingen kopen en een op de vijf ruilt A-merken in voor B-merken. Bijna een kwart van de consumenten gaat boodschappen doen bij een goedkopere supermarkt. Dat concludeert ABN Amro uit een onderzoek dat het heeft laten uitvoeren door Q&A Insight & Consultancy onder 1250 consumenten.
Lekker en uitgebreid koken met de feestdagen is voor veel mensen belangrijk. De gestegen voedselprijzen, sinds oktober 2022 met 7,8%, is voor veel deelnemers aan het onderzoek aanleiding om beter met het beschikbare budget om te gaan. Onder jongeren worden bovengemiddeld bewustere keuzes gemaakt als het gaat om minder vlees en minder maar duurder biologisch voedsel. Ook gaan jongeren vaker voor grotere hoeveelheden van een product als dat een lagere stuksprijs inhoud.
Prijsstijgingen
Voor de totale retail verwacht ABN Amro een stijging van de omzet rond de feestdagen. Traditioneel wordt percentueel in december meer omgezet dan in de andere maanden. De bank schat een omzetstijging van rond de vijf procent naar 15,6 miljard euro voor december. Naar verwachting zal dat voornamelijk komen uit de prijsstijgingen en niet uit een verhoging van het verkoopvolume. Bij de deelnemers aan het onderzoek geeft 46% aan dat ze moeilijkheden ervaren door de prijsstijgingen en daardoor verwachten minder uit te gaan geven. Vooral onder jongeren is dit het geval.
Kijkend naar de feestdagen en het geven van cadeaus is vooral Sinterklaas populair. Van de mensen die het feest vieren geeft bijna iedereen cadeaus. Bij Kerst verwacht 69% cadeaus te geven. Voor Oud & Nieuw is dat slechts elf procent. Toch is het volgens ABN Amro zaak voor ondernemers om zich te onderscheiden om zo in de gunst te komen van consumenten. Consumenten hebben weliswaar meer financiële ruimte en bereidheid geld uit te geven, maar er moeten wel betaalbare producten aangeboden worden om ook mensen met een kleine beurs de mogelijkheid te geven de feestdagen te kunnen vieren. Volgens de bank is dat een mooie kerstgedachte.
Bron: Levensmiddelenkrant