Formules

Ondernemers

Fabrikanten

E-commerce

Adfact: AH geeft meeste geld aan reclame uit

AMSTERDAM – Van de Nederlandse adverteerders geeft Albert Heijn het meeste uit aan reclame. Op de radio, televisie, in dagbladen, tijdschriften en magazines, buiten- en bioscoopreclame heeft de supermarkt in 2022 een totaal van bijna 99 miljoen euro gespendeerd. In totaal gaven adverteerders volgens Adfact bijna vijf miljard euro uit aan reclame.

Gerard van Oosbree |

De top vijf bestaat uit AH, Lidl, Kruidvat, Jumbo en Bol.com. Vorig jaar stond Jumbo nog op de eerste plaats in reclame-uitgaven. Adfact vermoedt dat de mislukte WK-reclame en het tumult rond topman Van Eerd hier aan hebben bijgedragen. Hema is een opvallende stijger. Dit jaar heeft het bedrijf al 26 miljoen euro uitgegeven. Vorig jaar was dat maar 4,5 miljoen euro.

De detailhandel is koploper als het gaat om reclame. Met 1,3 miljard laat het de andere branches ver achter zich. Met 333 miljoen euro staat de media op nummer twee. De online gokbedrijven gaven ook een behoorlijk bedrag uit, zo een 42 miljoen euro. Ook de online streamingdiensten lieten van zich horen met 71,4 miljoen euro.

Het complete onderzoek is hier te vinden.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

ah-kerst-compleet.jpg