ZAANDAM – Ahold Delhaize, een van de grootste supermarktbedrijven in de wereld, heeft een goed eerste kwartaal in 2025 achter de rug. Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn, Etos en Bol, zag de omzet groeien met 7,1% naar iets meer dan 23 miljard euro. Het nettoresultaat steeg van 513 miljoen euro in Q1 2024 naar 554 miljoen euro in Q1 2025.
De omzetgroei van het bedrijf zat in het eerste kwartaal voornamelijk in Europa met een groei van 10,1% ten opzichte van 1,8% in de Verenigde Staten. Voor de onlineverkopen was het andersom. In de VS werd een groei gerealiseerd van 17,9% tegenover 10,1% voor Europa. Ter vergelijking, eind eerste kwartaal had Ahold Delhaize 2017 winkels in de VS en 7538 winkels in Europa, inclusief de 1140 speciaalzaken van Etos en Gall & Gall. De omzetstijging kwam grotendeels door de acquisitie van Profi supermarktketen in Roemenië.
Prijsinvesteringen
“Ik ben blij dat ik een sterke omzetgroei in het eerste kwartaal kan melden, waarmee we goed op weg zijn om onze doelen en strategische ambities voor 2025 te bereiken”, zegt Ahold Delhaize ceo Frans Muller. “Het was een dynamische start van het jaar voor klanten in beide regio's, met toenemende macro-economische en geopolitieke volatiliteit. In de VS zijn er pieken geweest in de eierprijs en veranderende omstandigheden rond tarieven. In Europa hebben we te maken gehad met aanhoudende conflicten en spanningen in Oekraïne en grootschalige anti-corruptieprotesten in Centraal- en Zuidoost-Europa. Daarom zijn we in het eerste kwartaal doorgegaan met onze geplande prijsinvesteringen in de VS. Albert Heijn breidde zijn AH Terra-huismerkassortiment verder uit tot 350 producten. Meer dan 20% van het assortiment maakt deel uit van het laaggeprijsde dagelijkse aanbod van het merk 'Price Favorites' en alle artikelen komen in aanmerking voor een extra korting van 10% als onderdeel van het AH Premium loyaliteitsprogramma.”
Bron: Levensmiddelenkrant